I mai kunne RB Leipzig juble for opprykk til Bundesliga.

Så hardt jublet man, at trener Rolf Rangnick pådro seg strekk i den elleville feiringen. Men møtet med Bundesliga har blitt alt annet enn trivelig for den tyske klubben.

Historien til klubben er kort. RB Leipzig ble grunnlagt i 2009, av den verdenskjente produsenten av energidrikk: Red Bull. De kjøpte rettighetene til femtedivisjonslaget SSV Markranstädt. På sju sesonger har man nådd målet om å spille i Bundesliga. Nå er målet å ta opp kampen med Bayern München.

Oksehode fra tribunen

Ifølge The Guardian skal Red Bull ha spyttet inn et transferbudsjett på hundre millioner euro.

Heftige jubelscener da Ralf Rangnick løp på seg en strekk under opprykksjubelen i vår. Foto: AP

Man skulle kanskje tro at en klubb som satset alt for å ta opp kampen med suverne Bayern ville bli tatt godt imot i Tyskland. Men ikke denne klubben.

De siste årene har nemlig flere fans protestert mot den ferske klubben. Senest i cupoppgjøret mot Dynamo Dresden ble det kastet et oksehode fra tribunen. Tidligere har Red Bull-sjef Dietrich Mateschitz blitt sammenlignet med Adolf Hitler av supportere fra Erzbirge Aue.

Før helgens runde i Bundesliga, meldte flere tusen Borussia Dortmund-fans at de ønsket å boikotte bortekampen mot Leipzig. De ville heller støtte klubbens ungdomslag, og høre A-lagets kamp på radio. I protest mot det motstanderen står for.

— Skandaløst

— Måten det nyopprykkede laget fra Leipzig står for, går mot alt det fotballen handler om for oss, heter det i en uttalelse fra supporterne ifølge ESPN.

En supporterside for Borussia Dortmund skrev følgende før helga:

- Det er skandaløst at et rent markedsføringsprodukt for en østerriksk drikkeprodusent kan hevde seg i den tyske toppserien. Dette går imot alle sportens verdier.

Dortmund skal også ha nektet klubben å bruke sin logo til å lage såkalte vennskapsskjerf.

RB Leipzig går nemlig noe mot det den tyske fotballkulturen handler om. Tysk fotball er kjent for regelen som kalles 50+1. Den sier at medlemmene i klubben skal ha minst 51 prosent eierskap i klubben. Dette for at man skal hindre at et enkelt selskap eller organisasjon skal ta kontroll over hele klubben.

— Det er flere klubber som ønsker at den regelen skal bort. Forsvinner den vil det bli enklere å skaffe sponsorer, og med dagens modell kan ikke klubben selges. 1860 München har hatt det problemet med en investor som har penger, men som i realiteten ikke kan får være med å bestemme. Hannover er også en klubb som jeg vet ønsker å forandre regelverket, sier Eivind Bisgaard Sundet.

Han kommenterer tysk fotball for Eurosport.

— De som er glad i tysk fotball liker regelen, men er du investor er det noe annet, sier Sundet.

17 medlemmer

Ifølge The Guardian hevder mange i Tyskland at Leipzig snor seg rundt denne regelen. Avisen viser til eksempelet med at et medlemskap i Borussia Dortmund koster 62 euro (570 kroner) i året, koster et medlemsskap i den forhatte klubben hele 1000 euro (9200 kroner).

Avisen hevder at det tyske fotballforbundet har presset på for å endre medlemsstrukturen i klubben, men Leipzig har fortsatt kun 17 medlemmer.

Alle ansatt i — eller tilknyttet til - Red Bull.

Oliver Mintzlaff, styreleder i klubben, mener det kun er de aller mest hardbarka supporterne som er misfornøyde. Han mener tonen rundt hans klubb er i ferd med å snu.

Dietrich Mateschitz startet opp Red Bull, og har lag i New York og Østerrike blant annet i tillegg til Tyskland. Her feirer han opprykket forrige sesong. Foto: AP

— Jeg var på et fly med Karl-Heinz Rummenigge (direktør i Bayern München). Han sa noe som jeg er veldig enig i: At det ville vært fantastisk for Bayern å ha mer konkurranse. Hemmeligheten til Premier League er at det er fem eller seks sterke lag. Her er det bare Dortmund og Bayern. Vi trenger mer. Med styrken til Red Bull og mye hardt arbeid kan vi hjelpe til med det om et par år, har Mintzlaff uttalt til New York Times.

Ifølge avisen har klubben solgt rundt 20.000 sesongkort foran denne sesongen. Mintzlaff mener RB Leipzig er i ferdig med å skape en eufori i byen og regionen, hvor nærmeste motstander er Hertha Berlin 180 kilometer unna.

Men resten av Tyskland er fortsatt lunkne.

— Jeg tror de kan vinne Champions League

— Det mange er sure for er jo at hele den tyske modellen er i fare for å gå i stykker. Så handler det også om at mange tyske klubber er veldig tradisjonsbundet, og man liker ikke at noen kommer og utfordrer den gamle modellen, sier Eivind Bisgaard Sundet.

Eurosport-kommentatoren mener at siden Berlin-murens fall har man i gamle Øst-Tyskland savnet et ordentlig godt fotballag, noe han tror innbyggerne kan få i RB Leipzig.

Leizpig kunne juble for ett poeng i første Bundesliga-kamp mot Hoffenheim. Foto: AP

— Målet til klubben er å vinne Champions League, og det tror jeg de kan få til. De kjøper unge spiller, tenker langsiktig og har topp moderne fasiliteter. De har solgt over 20.000 sesongkort, så de har en del fans. Jeg tror det er mange i regionen som lar seg lokke av at man provoserer det etablerte, sier Bisgaard Sundet.Neste test for Leipzig er altså Borussia Dortmund lørdag. Selv om Sundet tror klubben kan bli et topplag i Europa på sikt, spår han ingen titler i årets sesong.

— Akkurat i år tror jeg det blir en plassering midt på tabellen, sier eksperten.

PS. RB Leipzig slo Borussia Dortmund 1-0, og tok med det sin første Bundesliga-seier noen sinne i helga.