— Det er sinnssykt å skulle betale mye penger til Brann hvis de rykker ned eller er i Obos-ligaen. De må prestere sportslig. Det kan ikke være slik at fordi Brann har et stort potensial, så skal de ha mye penger, sier Stig-Ove Sandnes, daglig leder i Vålerenga Fotball.

Norsk fotballs nye medieavtale med Discovery Networks er verdt 2,4 milliarder kroner i perioden 2017-2022, noe som er rekord. Når kostnadene til produksjon, og Norges Fotballforbunds andel er trukket fra, skal klubbene fordele rundt halvparten av dette beløpet seg mellom.

Hvordan det skal skje vil bli bestemt når klubbene skal diskutere saken i løpet av våren 2016. I dag fordeles 50 prosent flatt, og 50 prosent fordeles etter sportslig prestasjon. I tillegg kommer to mindre potter.

— Rimelig at de får mer

Brann sa før jul klart fra om at de ønsker mer TV-penger til storklubbene, for at institusjoner som Brann, Rosenborg, Viking og Vålerenga skal være stabile lokomotiver i norsk fotball.

VIF-LEDER: Stig Ove Sandnes. Foto: Arkiv

— Vi må oppriktig talt få lov til lov til å være med på å løfte fotball. Det er kanskje derfor vi er der vi er som klubb, fordi vi ikke har tatt denne kampen før, sa Branns daglige leder Vibeke Johannesen. Klubbens styreleder fulgte opp med at han mener det er riktig at Brann får mer av kaken på bekostning av andre.- Blant annet vil dette gi oss mer penger til spillerkjøp, sa styreleder Eivind Lunde.

Dette utspillet ønskes velkommen i Viking, og siddisene kommer til å støtte Brann i sin kamp. De vil selvsagt selv også tjene på at kriterier som antall seere på fjernsyn eller antall tilskuere tillegges mer vekt når TV-pengene skal utbetales.

— Det er noen lokomotiver som Brann og Viking som er avgjørende for interessen rundt norsk fotball. Derfor er det rimelig at de får mer av kaken, sier Eirik W. Henningsen, nyansatt daglig leder i Viking.

Vil ha nedrykksfond

Klubber som Molde, Strømsgodset og Odd Grenland har imponert Henningsen, men han mener det må være et system som i større grad sikrer de store klubbenes økonomi.

— For eksempel burde vi hatt mekanismer som tok seg av de store klubbene dersom de rykket ned slik som Brann, mener Henningsen.

Hans kollega i VIF er uenig med både Brann og Viking. Dermed blir det ingen unison storklubballianse i kampen om penger fra fotballens medieavtale.

— Hvis vi er nummer 13 eller 14 på tabellen, hvorfor skal vi ha mer enn dem som blir nummer én?, sier Sandnes og legger til at han her er prinsipielt uenig med Vibeke Johannesen og Brann.

— Sist (før 2013) ble vi enige om at de som presterer best skal få mest. Så er det opp til oss andre å prestere sportslig. At det sportslige skal telle, er vårt klare standpunkt. Hvis Mjøndalen for eksempel er nummer én og skal representere oss i mesterligaen, hvorfor skal ikke de få mest, sier Vålerenga-sjefen, som tidligere har vært Tromsø-sjef og assisterende generalsekretær i Norges Fotballforbund.

- Brann vil bli lyttet til

Johannesen i Brann viser til at man nå er midt i en prosess der det diskuteres hvordan mediepengene skal fordeles, og hun ønsker derfor ikke å gå inn i debatten på det nåværende tidspunkt.

BRANN-SJEF: Vibeke Johannesen. Foto: Mads Bøyum

— Vi mener vi må finne flere parametere for fordeling enn det rent sportslige. Nå skal vi søke samarbeid med andre klubber, og vi ønsker å ha en konstruktiv dialog fremover, sier Johannesen.Hvor mange Brann får med seg på laget fremover er usikkert. BT får signaler på at mange av de 32 klubbene i eliteserien og 1.-divisjon ønsker at Brann, Viking, Vålerenga og Rosenborg skal være flaggskip, men mener at de først og fremst må fortjene det gjennom sportslig dyktighet.

— Vi skal diskutere dette i 2016. Jeg opplever at klubbene ikke er konservative, men at de ønsker en utvikling. Dersom Brann har gode argumenter, vil de bli lyttet til, sier Leif Øverland, administrerende direktør i Norsk Toppfotball, klubbenes egen interesseorganisasjon som administrerer fordelingen av medieavtalen.

- Mjøndalen er ikke Bergen

Vikings Henningsen sier han vil tenke solidarisk, men han mener de store klubbene spiller en rolle som er større enn seg selv, og at de derfor bør favoriseres når mediepengene skal utbetales.

— Jeg vil ikke bruke ordet favorisere, men vi må finne en mer hensiktsmessig fordeling. Det er slik i alle sammenhenger at de som er mest verdt og skaper verdiene, kompenseres mer, sier Henningsen.

TV-selskapene som har hatt rettighetene til norsk fotball i nyere tid, TV 2 og C More, har vært klare på at det er de store klubbene som er interessante på TV.

— Jeg forstår hva Stig-Ove Sandnes sier, men jeg er ikke enig. En klubb som Mjøndalen vil aldri kunne bli like viktig for norsk fotball som Brann. Fordi de er fra Mjøndalen og ikke fra Bergen.