Det mener en av Norges fremste eksperter på fotballsupportere.

— I all hovedsak har landslaget medgangssupportere i motsetning til klubblag, som ikke er like avhengig av resultatene. Vi ser en klar tendens i at klubbsupportere er mer trofaste. Landslaget er forbeholdt de store begivenhetene. Det er mye mer avhengig av suksess. Man må nesten skremme folk for å få dem til å komme på en meningsløs kamp. Jeg var på nettet og sjekket muligheten for å få tak i billetter til Kypros-kampen. Det var ledig over hele banen. Interessen hadde nok vært annerledes om resultatene hadde gått Norges vei i vår, sier Hans K. Hognestad, førsteamanuensis i idrettsvitenskap ved Institutt for idrett og friluftsliv ved Høgskolen i Telemark.

Konkurranse

Litt i overkant av 11000 tilskuere tok turen til Ullevaal fredag da Norge slo Kypros 2-0 og meldte seg på igjen i kampen om en VM-billett.

- Jeg skulle gjerne sett at det var flere folk, men publikumstallene avhenger av hva man har gjort tidligere , sier toppfotballsjef i Norges Fotballforbund, Nils Johan Semb og viser til Norges tidligere resultater i VM-kvalifiseringen.

Nå håper han at fredagens seier samt de andre resultatene i gruppen, som har skapt ny spenning, skal gi en smitteeffekt på publikum.

- Publikum har mye å si. De er viktige for prestasjonene til spillerne, og det gir en ekstra entusiasme når det er rammer rundt kampen , sier Semb.

Idrettsforsker Hognestad mener at landslaget også konkurrerer med Lionel Messi, Wayne Rooney og kompani om folks oppmerksomhet.

— Med det store tilfanget på internasjonal fotball, er det en fare for at folk kan bli mettet. Når det kommer en landslagspause, er det lett for at det blir en pause for folk flest. Det skal likevel sies at det ikke er noe lag i Norge som kan mobilisere mer enn landslaget. De har et helt annet potensiale. Ved mesterskap kobler folk seg på, men på det jevne dankes de ut av europeisk stjernefotball og norsk klubbfotball.

Også stortingsvalget mandag kan påvirke publiksoppmøtet.

— Landslaget har fått mye plass i media, men kampene er skvist inn rett før og etter det folk virker å være opptatt av nå. Jeg har et inntrykk av at mange ikke har lagt merke til at det spilles viktige oppgjør på Ullevaal, sier han

- Hvem er landslagssupporterne som går på kamp?

— De fleste kommer fra Østlandet, jobber kanskje med idrett eller har bakgrunn fra frivillig idrett. De ser på Ullevaal som en representasjonsarena der det er naturlig å møte opp for å støtte Norge. På store kamper er det et tverrsnitt av hele folket. Folk som kommer fra mindre plasser, de som ikke har et lokalt lag som hevder seg i toppdivisjonene, synes landslaget er gjevere. De bruker i større grad tid og penger på å støtte landslaget. Det er et helt annet publikum enn på klubbkamper. Klubbsupporterne ser heller landskampene på TV, de ofrer ikke like mye for landslaget. Landslaget et er fenomen som har et annet publikum, som har et potensiale til å vekke bestemor på 85 år, hvis kampen teller, sier Hognestad.

Håper på 20 000

Tidligere har Drillos spillestil fått kritikk for å være lite underholdende. Nye, unge spillere krydrer nå den norske spillestilen med sine tekniske finesser, ifølge topfotballsjef Semb. Han peker ut nettopp underholdningsverdien som det viktigste trekkplasteret til å få publikum til landslagskamper.

— Vi lever i et underholdningssamfunn hvor det er mye fotball som er tilgjengelig. Da må det spenning til for at folk skal komme og se kamper, sier han og legger til:

— Mer spenning enn det er i gruppen vår kan man nesten ikke skape. Det bør være et grunnlag for at det kommer 10000 flere til Sveits-kampen.