SONER: Den tregeste metoden. Foto: Illustrasjon: Terje Tønnessen
SYSTEMATISK: En ganske god metode. Foto: Illustrasjon: Terje Tønnessen
TILFELDIG: En ganske effektiv metode. Foto: Illustrasjon: Terje Tønnessen
STEFFEN: Den raskeste metoden - i teorien. Foto: Illustrasjon: Terje Tønnessen

Å reise kan i seg selv være ganske stressende, og ombordstigning i et fly kan for mange være en prøvelse.

I Norge er det først og fremst en type ombordstigningsmetode som benyttes av flyselskapene: Den såkalte sone-boardingen. Det vil at flyet er delt inn i to eller tre soner, og passasjerene blir boardet etter det – de med seter bakerst i flyet går på først.

Endring av boardingrutiner kan oppleves urettferdig

Men det finnes en hel del eksperimenter utført av både Mythbusters og diverse flyselskap som viser at den vanligste metoden er den tregeste og minst effektive.

Vi tok en gjennomgang av fire ulike måter å boarde et fly på: Systematisk metode, tilfeldig metode, Steffen – metoden og sone-boarding. Her kan du lese om de fire ulike boardingmetodene, hvorav tre er i bruk.

VIS HENSYN: Flyene er ofte trange, det er mye folk og det blir hektisk ved ombord- og avstigning. - Vis hensyn, smil og si unnskyld meg, så går turen enklere, sier skikk- og brukekspert Reidar W. Helliesen. Foto: Privat

Skikk— og bruksekspert Reidar Helliesen tror det blir vanskelig å implementere metodene med tanke på blant annet barnefamilier eller andre reisende med ulike behov.- Det kan oppleves urettferdig og som forskjellsbehandling, og en familie med små barn føler seg ikke inkludert og reisende på lik linje som alle de andre, sier han.

Og du har opplevd det: Folk som spretter opp fra vindussetet rett etter at setebeltene er slått av, og det er minst fem minutter til dørene går opp. De bare frem, opp og hente bagasjen i hattehyllen. Så løper de ut til bagasjebåndet, og stiller seg helt opptil for å vente på bagasjen.

Helliesen mener det er noen ting som man bør prøve å unngå på flyet:

— Ikke ha på deg stor ytterjakke mens du sitter i flysetet – unngå å breiedeg. Benytt den tilmålte plassen du har fått, og unngå å ta mer plass enn nødvendig.

— Planlegg før du går om bord. Kan du ta av deg jakken før du går inn i kabinen?

— Er det mange om bord? Ta de nødvendige tingene dine og legg dem i fanget. Vent med å lete frem vesken du la i hattehyllen til alle har satt seg eller flyet er i marsjhøyde.

— Ikke snik i køen ut av flyet. Oddsen for at du ikke kommer mer enn to meter frem er stor, så sitt heller og vent til køen begynner å bevege seg, og slipp folk i seteradene foran deg ut.

— Legg koffert og veske raskt på plass i hyllen. Ikke plasser gjenstandene slik at de tar opp unødig mye plass.

— Vær observant, og prøv å se hva som skjer rundt deg.

— Ta et steg til siden, så kommer andre forbi.

— Smil og vær hjelpsom.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Gjorde et eksperiment på reisen

Helliesen har selv satt noen av rådene ut i live ved å eksperimentere underveis på flyplassen og flyet. Han opplevde at særlig det siste rådet hadde stor effekt.

— Du kommer langt med å beklage og si unnskyld hvis noen skal forbi. Vær høflig, vennlig og smil. Både irriterte og glade folk har en smittende effekt på andre. Vis hensyn med et smil, da er folk mer innstilt på å vente i to min, sier Helliesen.

Køkultur – store forskjeller på by og land

Det er store forskjeller i hvordan vi takler kø. I London vet alle at du skal stå til høyre i rulletrappen, og gå til venstre.

KAN OPPLEVES STRESSENDE: Flyplasser og fly er ikke alltid en like hyggelig opplevelse, og kan være stressende. Foto: jeancliclac/Fotolia,NTB scanpix

— London er et godt eksempel på en storby der folk er vant med kø og store folkemengder. De er effektive i for eksempel rulletrappen hvor de står på den ene siden og går på den andre. I Oslo er det også litt bedre enn ute i distriktene, hvor det er en annen tankegang og en står midt i rulletrappen. Det er lavere tempo og færre folk, sier Helliesen.I høst og vinter har buss- og baneselskapet Ruter hatt det Helliesen beskriver som effektive og gode kampanjer om skikk og bruk på kollektivtransporten i Oslo. Han mener både flyselskap og flyplasser kan hoppe etter.

På Oslo Lufthavn er det satt i gang diverse tiltak de siste årene for å effektivisere reisehverdagen og redusere køer.

— Vi starter nå et prøveprosjekt med selvbetjente boardinggates på innlandsterminalen, sier medierådgiver Lasse André Vangstein ved Oslo Lufthavn.

E-gates på utlandsterminalen er også under testing, det samme er sikkerhetskontrollen hvor tre nye varianter av kroppsskannere vurderes i en prøveperiode frem til mai. En rød linje er malt rundt bagasjebåndet, i et forsøk på å unngå kødannelse.

— Ved innsjekking av bagasje har vi fjernet stenderverket på selvbetjeningsområdet, det opplevdes som trangt og stressende tidligere. Familieslusen ble innført fordi familier med flere små barn gjerne bruker litt mer tid gjennom sikkerhetskontrollen. Tiltakene settes i verk for å gjøre reiseopplevelsen litt enklere, sier Vangstein.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen