YouTubes beslutning betyr at Lotteritilsynet kan innkassere en liten seier i kampen mot det de mener er ulovlig reklame rettet mot det norske markedet.

— I utgangspunktet var dette noe vi hadde et håp om å få gjennomslag for, men det var ikke selvsagt at YouTube ville reagere som de har gjort, opplyser rådgiver Steinar Mjøs i Lotteritilsynet

Utenlandske spillselskaper har i flere år brukt sosiale medier som reklamekanaler for å nå frem til potensielle kunder i Norge. Flere av de største spillselskapene legger ut sine reklamefilmer på YouTube, og for rundt ett år siden gjorde Lotteritilsynet en "razzia" på nettet for å finne eksempler på det de mener er ulovlig markedsføring av denne typen.

Følger norsk lov

Etter å ha kommet i dialog med YouTube, tok det ikke lang tid før videodelingsnettstedet kom Lotteritilsynet i møte. Tilsynet sendte over 122 eksempler på reklamesnutter som de mener bryter norsk lov – i og med at de er på norsk og dermed rettes utelukkende mot det norske markedet.

— Etter en vurdering av klagen, er det aktuelle innholdet blokkert for seere i Norge, opplyste YouTube for kort tid tilbakeNår seerne nå klikker inn på de utlagte videosnuttene, kommer den standardiserte svarte boksen opp. Her forklarer YouTube at de har mottatt en klage. Etter en gjennomgang av denne og det aktuelle innholdet, har selskapet bestemt seg for å blokkere innholdet for å overholde lokal lovgivning.

— Lotteritilsynet vet fra før at YouTube stiller krav om at innhold som legges ut på nettstedet overholder nasjonal lovgivning. Vi er derfor tilfreds med at YouTube har tatt vår klage til etterretning og blokkert videoer som er i strid med lotteriloven og pengespilloven, forteller Mjøs

Aksepterer avgjørelsen

YouTube kommer selv ikke til å sjekke om eventuelle nye reklamevideor holder seg innenfor norsk lov i fremtiden. Lotteritilsynet må selv sørge for å rapportere det de mener er ulovlig markedsføring. Trolig slipper de en nitid kontroll. Mye tyder nemlig på at de største utenlandske pengespillselskapene ikke kommer til å utfordre den vurderingen som YouTube har tatt.

— Vi vil selvsagt rette oss etter de regler som YouTube setter. Likevel er vårt råd til norske myndigheter heller å jobbe med bransjen enn mot oss, sier PR-manager Mikael Mellqvist i Betsson Group.

Også Unibet opplyser at de kommer til å stoppe å stoppe publisering av norske reklamefilmer på YouTube. Selskapets reklamefilmer er i hovedsak ment for visning på TV-kanaler som TV3, Vox, Max og Fem - som sendes fra London - men blir også lagt ut på YouTube.

— Vi har ikke fått noen henvendelse fra YouTube, men vi kommer til å rette oss etter de retningslinjene som YouTube ønsker å følge, opplyser Unibets PR-manager Kyrre Merg.