— Jeg satt på stranden og lurt på når jeg hadde fått nok sol. Av tidligere erfaringer visste jeg at når man ser rødfargen har man fått for mye. Jeg bestemte meg for finne en løsning på problemet mitt og sikkert mange andres også, forteller gründer Åsulv Tønnesland.

Åsulv Tønnesland.

Han gikk sammen med fysiker Dagfinn Opsvik og startet firmaet SunSense AS på Evje.

Måler stråling

Sammen med daglig leder Vidar Mortensen kan de nå presentere en personlig UV-måler, som de kaller SunSense Coin.

Gjenstanden er på størrelse med en mynt. Den måler solstrålingen, og hvis man på forhånd har stilt inn hudtypen, så piper måleren når du har fått nok sol.

— Jeg fikk ideen for sju år siden. Sammen med mange andre ideer ble den liggende å kverne i bakhodet før kombinasjonen av blant annet partnere, egen kapasitet og teknologi var slik at jeg bestemte meg for å gå videre med dette konseptet, og prøve å få det ut i verden, sier Tønnesland.

Åsulv Tønnesland (t.h.) har utviklet design for flere internasjonale produkter. Her er han sammen med Hans Ivar Larsen og Kjell Gunnar Larsen i fjor vinter i forbindelse med et nytt sikte til skiskyttere. Foto: Jørgen Steffensen

Han er sivilingeniør og produktdesigner, og har flere ganger tidligere blitt hedret med Merket for god design — sist for et spesialutviklet dioptersikte for skiskyting.

- Mange trenger

Daglig leder Vidar Mortensen presenterer produktet for Fædrelandsvennen på Bystranda i Kristiansand en av de første fine sommerdagene i år.

— Det er lett å se at det er mange her som kunne ha bruk for denne, sier han.

— Helsemyndighetene har i mange år arbeidet for å gi oss et mer bevisst forhold til soleksponering. Det triste bakteppet er forekomstene av ulike typer hudkreft som øker kraftig, forteller daglig leder Vidar Mortensen.

Han mener at ved hjelp av deres «coin» kan folk bli fortalt når det er på tide å ta på solkrem, klær eller å trekke inn i skyggen.

Apoteker?

Både firmaet og produktet er nytt, og trioen har sammen med en innleid selger begynt jobben med markedsføring.

I Norge håper de blant annet å få selge gjennom apotekkjeder.

— I Sør-Afrika er vi i kontakt med en kjede som selger strandklær. Det gjelder å finne de riktige markedskanalene, sier Mortensen.

Mye støtte

Flere instanser har tro på prosjektet. Til sammen har SunSense AS fått 2,1 millioner kroner i støtte det siste året. Innovasjon Norge har bidratt med 950.000 kroner.

— Vi synes de har en spennende løsning på et stort problem, sier David M. Simonsen i Innovasjon Norge.

Han forteller at SunSense ble plukket ut til å være med på en fire ukers tur til Silicon Valley.

— Det er stor risiko ved nyskapningsprosjekter. Men nå er folk opptatt av sykdommer som kan komme fra solstråling, som hudkreft. Denne oppfinnelsen kan faktisk konkurrere med solkrem. Det synes vi er spennende, sier Simonsen.

Vi synes de har en spennende løsning på et stort problem

Evje Utvikling har gitt 50.000 kroner. De håper å sette Evje på kartet og få flere arbeidsplasser til bygda.

— Styret valgte å støtte firmaet fordi det er et lokalt, innovativt prosjekt. Vi har tro på oppfinnelsen, og mener folkene bak har god gjennomføringsevne, sier prosjektleder Connie Barthold.

Vil måle hudtype med mobilen

Sammen med Teknova skal SunSense forske på å måle hudtype med mobiltelefonkamera.

SunSense har fått 200.000 kroner i støtte fra Vri Agder. Midlene skal gå til å forske på om det er mulig å måle hvor mye sol huden din tåler ved hjelp av kameraet på mobiltelefonen.

90 prosent av hudkrefttilfellene er på grunn av for mye UV-eksponering

— Vår støtte går ikke direkte til UV-sensoren de har funnet opp, men til et supplement. Vi har koblet dem med Teknova som skal forsøke å finne ut om man kan måle hudtypen ved hjelp av kameraet, sier Asle Pedersen i Vri Agder. Fargen på huden sier mye om hvor mye sol man tåler.

Pedersen forteller at Sintef har et lignende prosjekt på gang, der man måler gulsott hos nyfødte ved hjelp av kameraet.

— Teknologien finnes. Spørsmålet er hvor nøyaktig det blir. Det skal de finne ut, sier Pedersen.

- Ikke nødvendig

Kreftforeningen hilser alle oppfinnelser som øker oppmerksomheten rundt soling velkommen - men sier man klarer seg fint uten.

— Alle hjelpemidler som bidrar til mer oppmerksomhet rundt UV-stråling er bra, enten det er tekniske nyvinninger, apper eller andre ting, sier pressesjef Erik Vigander i Kreftforeningen. Han kjenner ikke SunSense produktet selv, men synes det er positivt med noe som kan minne folk om faren ved for mye soling.

Norge er blant landene i verden med hyppigst forekomst av hudkreft. Rundt 3.300 nordmenn får hudkreft hvert år. Nesten 1700 får den farlige typen føflekkreft, der rundt 350 dør hvert år. Agder-fylkene er sammen med Rogaland, Østfold og Vestfold fylkene med flest forekomster.

— 90 prosent av hudkrefttilfellene er på grunn av for mye UV-eksponering, sier Vigander.

Han sier at selv om det kommer nye oppfinnelser, så klarer folk seg med å følge solvettreglene.

— Smør med solkrem, ta pauser og dekk deg til, sier Vigander.