Den nå kinesisk-eide bilprodusenten Volvo skal innen 2030 fase ut alle sine fossildrevne biler i sin globale portefølje, inkludert hybridbiler.

Samtidig skal selskapet styrke satsingen på nettsalg. De elektriske modellene skal kun være tilgjengelige gjennom nettsalget. Volvo opplyser at forhandlere vil være tilgjengelige hvis man trenger hjelp til å bestille.

Selskapets avgjørelse er drevet av en sterk etterspørsel etter merkets elbiler, og en «overbevisning om at markedet for forbrenningsmotorer er på hell», skriver selskapet.  I Norge utgjør ladbare biler allerede 95 prosent av Volvo-salget.

Salgsvekst

Volvos årsresultat viste salgsvekst i segmentet for de ladbare modellene. Under «recharge»-porteføljen doblet salget seg i fjor sammenlignet med 2019.

I denne kategorien finnes både helelektriske og hybrid-biler.

– For å kunne fortsette å lykkes trenger vi lønnsom vekst. Så i stedet for å investere i en krympende forretning, har vi valgt å investere i fremtiden – elektrisk og online. Vi er fullt fokuserte på å bli en leder i det raskt voksende premiumsegmentet innen elektriske biler, sier Håkan Samuelsson, CEO i Volvo Cars.

Topper listen

Blant de fem mest solgte bilmerkene for februar er blant annet BMW og Audi, på toppen av lista finner vi Volvo.

Mens det ble solgt 5.074 nye elbiler, rullet 3.219 nye ladbare hybrider med bensinmotor ut fra ulike forhandlere i februar. Salget av ladbare hybrider med dieselmotor sto for 1,5 prosent, skriver Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i en pressemelding.

Senere tirsdag vil selskapet avduke sin andre helelektriske bil, en ny modell i 40-serien. Helelektriske XC40 har allerede rukket å bli Volvo Cars’ mest solgte bil i Norge.