KVINESDAL: – Det er selvfølgelig trist at vi ikke lyktes. Våre eiere ønsket ikke å drive et selskap som ikke hadde oppdrag lenger, og valgte derfor å gå til skifteretten, sier administrerende direktør Sigurd Jan Fanuelsen i Bremnes Yard AS.

Bobestyrer som er advokat Antoni Abrahamsen opplyser at det er det konkursrammede verftets eier Palmer Johnsen-konsernet som selv er største kreditor, med et krav i boet på 117 millioner kroner. Båtmotorprodusenten Rolls-Royce har et krav på et tosifret antall millioner kroner, men har samtidig ikke levert motorene som verftet har bestilt. Ellers er det fem andre kreditorer med krav på mellom én og fem millioner kroner.

– Det er ryddig bo, men jeg vil likevel tro at vi kan ha komme inn i 2014 før bobehandlingen er ferdig. Vi må blant annet få en avklaring av en tvist om eiendomsretten til beslaglagt produksjonsutstyr som er berammet for Lister tingrett like før jul, sier Antoni Abrahamsen.

Bremnes Yard betalte ut lønn til sine ansatte fram til 20. oktober.

Skiftet navn

Da verftet 4. oktober skiftet navn fra Palmer Johnson Norway AS til Bremnes Yard AS, ønsket Sigurd Jan Fanuelsen overfor Fædrelandsvennen ikke å kommentere om dette var en forberedelse til en konkurs. Det er ikke uvanlig at firmaer som går mot en konkurs skifter navn for å unngå å sverte selskapsnavnet eller ha muligheten til å ta i bruk det opprinnelige navnet senere.

Verftet hadde da konkursen var et faktum bare 12 ansatte, hvorav ni var utleid til andre selskaper. De ni har fått tilbud om jobb.

Broket historie

Det var etter at Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk høsten 2008 ble slått konkurs, etter å ha pådratt seg tap og underskudd på flere hundre millioner kroner, at det britisk-amerikanske Palmer Johnson Boats-konsernet inngikk en langsiktig avtale om å leie verftsområdet til tidligere Kvina Verft Eiendom på Angholmen i Kvinesdal. Her ønsket selskapet å bygge noen av de største og mest påkostede luksusyachtene som verden noen gang har sett.

Uten å ha kjøper på hånden, startet byggingen av et 270 fot stort fartøy som skulle få alt fra nedsenkbart helikopterdekk med tilhørende hangar til svømmebasseng, kino, treningsstudio, sykeavdeling og egen undervannsbåt om bord. Høsten 2010 ble det inngått en intensjonsavtale om salg av båten til en av Russlands rikeste menn, 40 år gamle Yuri Bortsov.

Men bare seks dager før den endelige kontrakten skulle undertegnes, døde Bortsov brått og uventet. Handelen ble kansellert, og arbeidet på båten stoppet opp. I februar i år ble Palmer Johnson utestengt fra kontorer og produksjonslokaler på Angholmen, etter at selskapet ikke hadde betalt husleie for verftseiendommen. Senere ble det inngått en avtale om at båten kunne gjøres sjødyktig, for så å bli tauet bort fra verftet.

Ferdig bygd og innredet er prisen for yachten anslått til et sted mellom 700 og 800 millioner kroner.