Under Mattilsynets restaurantkampanje i høst var Sult en av restaurantene der hygienen ble vurdert som tilfredsstillende — det beste resultatet det er mulig å få. Markedssjef Bernt Bucher Johannessen i Sult restauranter vil gjerne fortelle dette til kundene sine, og derfor har han hengt en smørblid gul smiley i inngangsdøren. - Vi ønsker at gjestene skal vite at vi har god hygiene på kjøkkenet. Vi kommer til å gjøre det samme på de andre stedene våre dersom Mattilsynet kommer på besøk der, sier Bucher Johannessen.Sult restauranter omfatter også Hvalstrand Bad, Hukodden, Lille Herbern, Tveiter gård og Sporten på Frognerseteren.Bucher Johannesen kommer dermed Mattilsynet i forkjøpet. Tilsynet planlegger å prøve ut en smiley-ordning i Trøndelag neste år.- Kommer dere til å vise frem dårlige resultater også?- Ja, det må vi gjøre, sier Bucher Johannessen.

- Kreativt

Direktør Hilde Charlotte Solheim i NHO Reiseliv er svært begeistret for påfunnet.- Et meget kreativt og konstruktiv innspill. I dag er det stort sett bare de negative resultatene som får oppmerksomhet, mens man glemmer at det store flertallet av bedriftene faktisk har ting i orden. Det er derfor vi ønsker en offentlig smiley-ordning. Dette tiltaket fra Sult er en måte å synliggjøre de gode resultatene på, sier Solheim, som derfor oppfordrer andre restauranter til å gjøre det samme.- Men man bør også ha hele inspeksjonsrapporten tilgjengelig, slik at kundene kan kontrollere at resultatet stemmer, legger hun til. Distriktssjef Kjetil Berg i Mattilsynet i Oslo mener at det er viktig at man er tydelig ovenfor kundene på hva som er offentlig informasjon og hva som er satt opp i privat regi. - Så lenge man gjør det skillet klart, har vi vel ikke noe imot dette, sier han.