— Det som skriker mot meg er utydelighet. Folk som undres på hva konflikten egentlig handler om, får vi ingen gode svar fra noen av partene, sier retoriker Andreas Birger Johansen til Aftenposten.

Han er til daglig kommunikasjonsrådgiver ved Norges Idrettshøgskole.

De lojale kundene

Tor W. Andreassen Foto: HANDELSHØYSKOLEN BI

Professor Tor Andreassen ved Norges Handelshøyskole understreker at pris trumfer alt i flybransjen – gitt at sikkerheten hos det billigste alternativet er like tilfredsstillende som hos de dyrere.— Det som vil være svært dramatisk for Norwegian, er å miste sine mest lojale kunder. Hvis gjenkjøpsraten blant disse faller fra 95 til 90 prosent, vil omsetningen for dette segmentet bli halvert på sikt, sier Andreassen.

Johansen mener kundene vender tilbake etter konflikten.

— Parat har med sin sverting av selskapet ikke oppnådd noe. Folk vil nok uansett vende tilbake til Norwegian, sier han.

Norwegian-streiken:

Tre regler for etisk opptreden

Når det gjelder omdømme og troverdighet er det tre forhold som avgjør, påpeker Andreas Birger Johansen. Det første er klokskap og dømmekraft. Det andre er moralsk karakter. Det tredje er velvilje. Johansen forklarer:

— Til det første, klokskap og dømmekraft: Norwegian er veldig personifisert med Bjørn Kjos. Alle skjønner at han ikke kan ha konflikt med pilotene hver vår. Da går selskapet konkurs. Samtidig spør vi oss om Parat utviser klokskap og dømmekraft med en så omfattende streik i et selskap som tapte over 1 milliard kroner i fjor.

— Til det andre punktet, moralsk karakter: Arbeiderbevegelsen har tradisjon for å ta vare på den svake part. Men i denne situasjonen dreier det seg om godt betalt arbeidstagere med millionlønn, styrmennene tjener riktignok litt mindre, sier Johansen og fortsetter:

— Er det moralsk forsvarlig å gå til streik når de tross alt har det så godt? Dessuten: Er det moralsk forsvarlig å streike mot omorganiseringer og opprettelse av baser i utlandet, hvis man ønsker at selskapet skal lykkes internasjonalt?

Tror ikke streiken svekker Norwegian

Om den tredje dimensjonen, velvilje, sier Johansen følgende:

— Norwegian vil fly folk for en billig penge. Derfor tror jeg ikke streiken svekker Norwegian i særlig grad når konflikten er over. Men hva med velviljen piloter og Parat utviser? Hva gavner det de reisende om de er ansatt i morselskapet, i et annet selskap i Norwegian eller plassert ved en base i utlandet?, spør Johansen.

Folk er opptatt av å fly billig og vil fortsette å være kunder hos Norwegian i fremtiden, tror han.

— Parat setter i verk en storstreik for en arbeidsgruppe som tjener dobbelt så mye som andre i samfunnet. Her har fagforeningen en vanskelig kommunikasjonsjobb å gjøre, sier Johansen.

Uforsonlig språkbruk

Språkbruken mellom partene synes uforsonlig i den offentlige kommunikasjonen mellom dem, mener han.

— Igjen er det utydeligheten som er fremtredende. Godt språk betyr at partene forteller hva de vil oppnå. Det er uklart hva partene ønsker å oppnå, og det gjør det vanskelig å bedømme hvor hensiktsmessig språket er. Utydelighet er aldri et gode i en kommunikasjonssituasjon, og i hvert fall ikke i en konflikt. Å lage et kategorisk fiendebilde av hverandre er problematisk, sier Johansen.

Kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat svarer følgende på kritikken fra Johansen:

— Forhandlingsutvalget sitter nå og jobber med å finne løsninger på det som er en alvorlig arbeidskonflikt, en konflikt som ikke bare rammer tusenvis av ansatte, men også titusenvis av reisende. Vi ønsker ikke å bida til noe som flytter fokus fra det som nå må være hovedopoppgaven, nemlig å finne en løsning på denne konflikten, sier Sigmundstad.

Mener pris og tilgjengelighet styrer

SAS kan ikke gi ut konkrete tall for endringer i deres billettsalg som følge av streiken. Men de bekrefter at pågangen har økt kraftig etter at streiken ble trappet opp onsdag.

Reisebyrået Berg-Hansen forteller at de booker om flere tusen reisende daglig i forbindelse med streiken. Kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed tror at streiken kan få konsekvenser også et par uker etter at den blir avklart, blant annet ettersom folk nå bestiller billetter frem i tid hos konkurrentene så lenge streiken pågår.

— Spørsmålet er om streiken får følger et par uker etter at den eventuellt blir avklart. Etter det faller folk tilbake til sine vanlige bestillingsmønstre. For den vanlige befolkningen er det pris og tilgjengelighet som styrer, sier hun.

Øker på børsen

Til tross for godt over 100.000 rammede reisende og ordkrig i mediene stiger Norwegians aksjer på børsen.

Norwegian er på papiret verdt 200 millioner kroner mer i dag enn de var da streiken startet, skriver NRK. Bare mandag gikk aksjen gått opp fem prosent.

Bjørn Kjos eier 27 prosent av Norwegian sammen med sin bror og en kamerat, dermed har deres aksjer blitt 41 millioner mer verdt siden streiken startet skriver NRK.

- Virker rart

— Jeg syns det virker rart, sier analytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, om aksjeutviklingen.

— Noen snakker om den mulige sammenslåingen med Ryanair. Det kan også skyldes at man har håpet at streiken skal ta slutt ganske snart, selv om det nå ser ut til at det ikke utvikler seg i den retningen, sier han.

Norwegian taper ifølge analytikerne et tosifret antall millionbeløp om dagen.

— Det er dyrt for Norwegian. En ting er kronene de taper på at de mister kunder når flyene står på bakken, en annen er forholdet til passasjerene.