KRISTIANSAND: — Man må våge å stå på egne meninger, ikke snu seg etter vinden. Og så trengs utholdenhet. Masse utholdenhet, sier Tore Nybø (58), daglig leder for Nøgne Ø – Det kompromissløse bryggeri.

Etter å ha hatt gratulasjonsbesøk av Fædrelandsvennen i bryggerilokalene i Grimstad torsdag, har Nybø tatt turen til mediehuset på Fiskåtangen fredag. Der skal han ta i mot diplom og premie; Nøgne Ø er jo blitt

Årets-sørlandsbedrift_front-logo.png

juryens Årets Sørlandsbedrift 2012. I møterommet treffer han Steinar J. Olsen (42). Han kommer i samme ærend, bare med den forskjell at Olsens turtøyprodusent Stormberg ble stemt fram gjennom et sluttspill til å bli Lesernes Sørlandsbedrift 2012. ## Mye til felles

Bransjeforskjeller til tross, de to finner raskt tonen og konstaterer at bedriftene har mye til felles. Én ting er at det dreier seg om to unge, kreative gründerbedrifter som har måttet skape seg rom i markeder dominert av store, sterke aktører. En annen er vektlegging av tospannet holdninger/merkevarebygging.— Merkevarebygging må dreie seg om å stå for noe, også når det innebærer å utfordre etablerte tankesett. Ellers nytter det ikke, fastslår Steinar J. Olsen.

— Enig, lyder det fra Tore Nybø,. Han er i den spesielle situasjon at han ikke har lov til å reklamere for sine alkoholholdige produkter i Norge.

— Men vi tillates å ha en hjemmeside på engelsk. Folk som aktivt søker informasjon, må kunne finne den. Ellers har vi lært at nye produkter skaper oppmerksomhet i medier og bransjekretser. I tillegg er åpenhet viktig. Kommer hobbyølbryggere til oss, får de hjelp. Å dele kunnskaper skaper nyttig bransjemangfold og gir oppmerksomhet.

Mer åpenhet

Fædrelandsvennens nyhetsredaktør Christian Stavik har merket seg Stormbergs åpenhetspraksis.

— Dere bekjentgjorde sågar en nedbemanning via Stormbergs blogg?

— Skal man være åpen, må det være i gode og vonde dager – ikke bare når det passer en selv, mener Steinar J. Olsen.

Ett tema Stormberg har vært åpen om, er rekrutteringspolitikken som blant annet omfatter eks-fanger.

— Jeg ble provosert til å gjøre et nummer av det da en næringslivsmann i Kristiansand rådet meg til å holde det skjult. Vi har gode erfaringer for at mennesker som sliter med å komme inn i arbeidsmarkedet, blir verdifulle medarbeidere når de får muligheten, beretter Olsen.

— Vi har også tatt inn folk som er blitt støttet av det offentlige i en første fase, men som vi så har ansatt. Er de lojale og har de rette, personlige egenskapene, kan de lære faget underveis. Ingen av de som startet Nøgne Ø hadde noen formell kompetanse på ølbrygging, supplerer Tore Nybø.

Produkt- og kundefokus

— Å se mulighetene og skape noe nytt dreier seg om tro og utholdenhet, ikke offentlige støtteordninger!

Stormberg-gründer Steinar J. Olsen, med en fortid som Høyre-politiker, taler med overbevisning. Suksess må bygges på egen kjøl, mener han.

— Fokus må være på produkt og kunde. Hos Stormberg skiver vi konsekvent Kunde med stor K, også midt i en setning. Et produkt skal tilføre noe unikt. Bedriften skal tilpasse seg markedet, ikke støtteordninger, gjentar Olsen.