— Vi vet ikke hvor lenge markedssituasjonen varer, men ser ingen lysning på kort sikt. Derfor er vi nødt til å starte en prosess for å tilpasse oss, sier administrerende direktør Tor Henning Ramfjord i National Oilwell Varco Norway til Fædrelandsvennen.

Tirsdag vedtok styret i bedriften å iverksette en nedbemanningsprosess. Onsdag klokken 11.00 gikk det ut e-post til samtlige 5000 ansatte i Norge, hvorav rundt 3200 i kristiansandsområdet.

— Nei, vi kan ikke si hvor mange som må gå, og hvor i Norge de må gå fra. Nå iverksettes en prosess i samarbeid med de tillitsvalgte. I løpet av prosessen skal slike spørsmål avklares. Det samme gjelder hvilke kriterier som skal legges vekt på i utvelgelsen, forklarer Ramfjord.

— Alt er gjenstand for drøfting. Og selv om vi er et globalt selskap, skal vi selvsagt følge norsk lov. Dette skal skje på ryddig vis, legger kommunikasjonsdirektør Dag Nordbø til.

Ordretørke

Som fvn.no meldte tirsdag, leverte det Houston-baserte NOV-konsernet et meget pent resultat for første kvartal 2015. Men innen Rig Systems ble det spist 17,4 milliarder kroner av ordrebeholdningen, mens kun 1,9 milliarder gikk inn.

— Vi er optimister på lang sikt og konsernledelsen har uttrykt at stillstandsperioden skal benyttes til videreutvikling av både kompetanse og produkter. Vannboring og vannbehandling er nevnt som eksempler på nye forretningsområder, forteller Dag Nordbø.

Administrerende direktør Tor Henning Ramfjord i NOV. Foto: Torstein Øen

— Men vi er nødt til å håndtere overkapasiteten som er i ferd med å bygge seg opp. Det inngår som en del av det å drive virksomheten på godt vis, understreker Tor Henning Ramfjord.

Han kan ellers opplyse at omfanget av arbeidskraft-innleie er i ferd med å reduseres.

— Innleide medarbeidere avslutter arbeidsforholdene sine her hver dag nå. For øyeblikket har vi 600, mens tallet var 800 på det høyeste.

- I samme båt

Trygve Mikkelsen er tillitsvalgt for de Tekna-organiserte i NOV.

— Selvfølgelig er det en lei situasjon. Samtidig er det nok mange som skjønner nødvendigheten av det som skjer; vi er i samme båt som alle andre i en bransje som sliter for tiden, sier Mikkelsen.

— Og nå går dere inn i en drøftingsprosess?

— Ja. Slike situasjoner er jo greit regulert i norsk lov- og avtaleverk. Dette dreier seg i tillegg om en ryddig bedrift, så vi forventer at prosessen skal gå ordentlig for seg, fastslår Trygve Mikkelsen.

- God dialog

Nito-kollega Ronny Bryne skriver dette i en sms til Fædrelandsvennen:

— Ingenting vokser inn i himmelen, ei heller NOV. Nito Gruppen har en god, konstruktiv dialog med ledelsen og vil arbeide sammen med dem for å redde flest mulig arbeidsplasser. En ubalanse mellom tilbud og etterspørsel i vår bransje er nå oppstått i NOVs disfavør. Dette må vi nå arbeide oss gjennom på en måte verdig Sørlandets industrilokomotiv, NOV. Og vi skal stå klare når markedet i fremtiden tilbyr oss nye, spennende muligheter. Det er veldig synd at ikke alle våre medarbeidere ser ut til å kunne bli med videre, men med en god prosess håper jeg de søker jobb på ny når etterspørselen etter våre produkter igjen kommer tilbake - i en så nær fremtid som mulig. Milliarder av mennesker trenger energien NOV sine produkter gjør tilgjengelig, også i fremtiden ... skriver Bryne.

— Frykter du at omfanget av denne prosessen blir stort? får han som oppfølgingsspørsmål. Og Ronny Bryne svarer:

— Vi må tilpasse oss ubalansen vi nå har fått i markedet for store flytere, hoveddriveren for NOV de siste årene. På kort sikt blir situasjonen noe uoversiktlig. Det vil dog ikke bli noe mer oversiktlig av mine spekulasjoner i pressen, ei heller vil det resultere i flere arbeidsplasser, så den får vi la ligge. Jeg er trygg på at vi i denne innledende runden ikke vil gjøre samme feil som flere selskaper har gjort før oss, nemlig å panikkutte for mye og for raskt.

Problematisk i Brasil

NOV, som konkurrenten MHWirth, har problemer i Brasil som skyldes kostnadsoverskridelser og korrupsjon hos andre. Særlig er det tilfelle hos rederiet Sete, som står som bestiller av fartøyene til landets enorme offshore utbyggingsprogram. Men mens MHWirth har kontrakt på å levere sju komplette borepakker til Brasil, skal NOV levere intet mindre enn 22 stykker til en samlet verdi av 26 milliarder kroner. Det utgjør nesten en tredel av ordreboka innen Rig Systems per utgangen av mars.

Da konsernsjef Clay C. Williams presenterte NOV-konsernets resultat for første kvartal 2015 tirsdag, snakket han også om situasjonen i Brasil. Her et utdrag, oversatt og sammenfattet av Fædrelandsvennen:

— Våre kunder i Brasil består av fire skipsverft. De opplever en stressende situasjon fordi de ikke får betaling fra Sete. Sete, for sin del, sliter fordi banker og andre finansieringskilder har blitt motvillige til å stille opp med tiltrengt kapital grunnet korrupsjonsskandalen. Men vi fortsetter å tro at det er et betydelig, politisk press i Brasil for å få riggene bygd. Og vi tror det vil skje. I mellomtiden samarbeider vi med våre brasilianske skipsverftskunder om å justere ned på fremdriften i prosjektene. Da justeres også betalingsstrømmen tilsvarende.