Flyselskapet Norwegian har forhandlet med sine Norgesbaserte piloter siden november i fjor, men er fortsatt ikke i mål om nye tariffavtaler.

Selskapet jobber nå på spreng for å komme i mål foran den viktige sommersesongen.

Alf Hansen, leder for Norwegian Pilot Union (NPU), som representerer pilotene som er basert i Norge, bekrefter at det er dialog.

– Vi er ikke i mål, men håper selvfølgelig å komme i mål, sier Hansen til E24.

Alf Hansen i Norwegian Pilot Union (NPU), her utenfor Stortinget i november 2020 da redningspakken til norsk luftfart og ansatte i Norwegian stod på dagsordenen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Det er ikke satt noen forhandlingsfrist. Partene kan forhandle så lenge de ser det formålstjenlig, fordi avtalen allerede er på overtid.

– Håper og tror

Kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian bekrefter at forhandlingene med NPU har pågått over lengre tid.

I en e-post påpeker han at Norwegian har lagt frem gode tilbud i form av helhetlige pakker som inkluderer både lønnsmessige betingelser og andre forhold som har med balanse mellom jobb og fritid å gjøre.

– Vi både håper og tror vi at vi skal kunne komme til enighet med pilotene, slik vi nylig har gjort i Spania og Danmark, skriver Tuman, som er på jobbreise.

Norwegian-sjef Geir Karlsen, og kommunikasjonsdirektør Esben Tuman (bak), her i forbindelse med Norwegians 20-års jubileumsflyvning i september 2022. Foto: Thomas Brun / NTB

– Kan ende der

NHO Reiseliv kom i forrige måned til enighet med Fellesforbundet og Parat om et lønnsoppgjør som viderefører rammen fra frontfaget på 5,2 prosent.

Hansen ønsker ikke å kommentere størrelsen på lønnskravet til pilotene, eller om han kan utelukke en pilotstreik.

– Men er dere villig til å sette makt bak kravene?

– Det er den norske forhandlingsmodellen, og selvfølgelig kan vi ende der. Men vi er i dialog, og vi ønsker å finne en løsning, sier han.

– Kan det bli streik til sommeren?

– Vi ønsker ikke å skade passasjerene og ønsker selvsagt en løsning. Uansett tid på året flyr vi mange mennesker, så det er ikke et strategisk valg at dette pågår nå, det er fordi selskapet har vært opptatt, sier han.

– Men det er det en selvfølge at det kan bli. Blir man ikke enig går det til meglingsinstituttet og er man ikke enig der havner man i konflikt. Den er alltid åpen for alle parter.

Venter rekordsommer

Norwegian har allerede solgt over 300.000 flere billetter for årets sommersesong enn på samme tid i fjor.

Samtidig merker selskapet allerede positive bookingeffekter av Widerøe-oppkjøpet.

Under selskapets kvartalspresentasjon nylig, var Norwegian-sjef Geir Karlsen tydelig på forventningene.

– Vi er svært fornøyd med å være ute av den såkalte lavsesongen, og er på full fart inn mot det som forhåpentligvis vil bli en ny rekord-sommersesong for Norwegian, sa han da.

– Marginalt med rekruttering

Norwegian-sjefen uttalte også at Norwegian ikke hadde en bemanningsutfordring denne sommeren.

– Det kommer til å bli stramt (tight) på flysiden, og ikke på mannskapssiden som i fjor, sa Karlsen.

På pilotsiden er det likevel lite å gå på, ifølge pilotforeningsjefen.

– Jeg tror ikke det er noe overflod av piloter for øyeblikket, vi har marginalt med rekruttering, sier Hansen.

Ikke kompensert

Mens Norwegian-eierne og kreditorene måtte ta store tap gjennom selskapets rekonstruksjon i 2021, er situasjonen i dag en annen.

Per utgangen av mars hadde selskapet 10,4 milliarder kroner på bok, og utbytter er foreslått.

Coronaeffekten er fortsatt merkbar for pilotene, som måtte gå med på flere arbeidsdager samt lønnsfrys og variabel arbeidsnøkkel for bedre fleksibilitet.

– Opplever dere at dere nå blir kompensert for dette?

– Vi synes i utgangspunktet ikke det. Men det er selvfølgelig en kompleks problemstilling, der vi alle bidro i en felles dugnad i en ekstremsituasjon, sier Hansen.

– Få møter

Mens forhandlingene har pågått siden november, har det vært få møter, ifølge pilotsjefen.

Bakgrunnen for dette er at Norwegian forhandler med flere samtidig, men han overlater til selskapet å svare på hvorvidt dette er formålstjenlig.

– Selskapet har forhandlet med flere grupper hvorav noen er signert og andre ikke, sier Hansen.

Norwegian avviser at det ligger noe strategisk bak dette.

– Vi forhandler kollektivavtaler i henhold til når de utløper, skriver Tuman i e-posten.

Han legger til at han ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av at det skal ha vært få møter med pilotforeningen.

Kabinforeningen forhandler

Den norske kabinforeningen og Norwegian ble i januar 2022 enige om en toårig tariffavtale.

Da hadde det gått nærmere fem år siden partene sist gjennomførte forhandlinger, på grunn av pandemien.

René-Charles Gustavsen i kabinforeningen i Norwegian, her utenfor Stortinget i november 2020 da redningspakken til norsk luftfart og ansatte i Norwegian stod på dagsordenen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Kabinforening-leder René-Charles Gustavsen i Norwegian bekrefter at forhandlingene med Norwegian om en ny tariffavtale er pågående, men ønsker ikke å kommentere saken utover dette.

Christoffer Brurud, leder for teknisk personell i Norwegian, er ordknapp i det E24 tar kontakt.

– Jeg har ikke anledning til å svare deg i dag, vi sitter fortsatt midt i møte. Ha en fin dag, sier Brurud.