Fra 0 til 200 mill. på seks år

Det som startet som et venstrehåndsprosjekt under Netthandelen.no, sto i 2014 for 85 prosent av driftsresultatet til Netthandelen-konsernet. Nå vil Blivakker.no ekspandere ut av Skandinavia.

Publisert

Daglig leder for Blivakker.no, Silvia Melin, viser fram noen av ordrene som i løpet av dagen sendes ut fra lageret på Mjåvann. Selskapet har 530.000 kunder i Norge og sendte forrige uke ut 35.000 varer i over 11.000 ordrer. Foto: Richard Nodeland

— Det var kona til Einar (Øgrey Brandsdal, journ.anm.) som kom med ideen til Blivakker.no. Hun og mange av hennes venninner handlet flere hår- og kosmetikkprodukter fra utenlandske nettbutikker, og da tenkte Einar at dette kanskje var noe å begynne med, forteller daglig leder for Blivakker.no, Silvia Melin, til Fædrelandsvennen.

Venstrehåndsprosjekt

Selskapet, som holder til i Netthandelens lokaler på Mjåvann industriområde i Songdalen, selger merkevareprodukter innen kosmetikk, hår og personlig velvære via internett.

Nominer en kandidat til Årets Sørlandsbedrift 2015

Fra å være et venstrehåndsprosjekt som ble startet i 2009 og sysselsatte to personer i et hjørne av Netthandelens lokaler, kan Blivakker.no nå vise til en omsetning på 191 millioner kroner og et overskudd på 31,5 millioner.

Blivakker.no holder til i Netthandelens lokaler på Mjåvann industriområde i Songdalen. Foto: Richard Nodeland

32 mill. i driftsoverskudd

— Vi fikk veldig frie tøyler og fikk holde på som vi ville så lenge det gikk greit, mimrer Melin.

Og «greit» kan man si det gikk, når fasiten for 2014 viser at Blivakker.no stod for 32 millioner av konsernets samlede driftsresultat på 37 millioner kroner. Selskapet er også nominert og godkjent som kandidat for Årets Sørlandsbedrift 2015. ## - Kjekt for Einar

De siste tre årene har omsetningen mer enn doblet seg fra nær 80 millioner til over 190 millioner kroner, mens egenkapitalen har tredoblet seg, fra 9 til 28 millioner kroner, i samme periode.

— Det er jo kjekt for Einar, sier Melin på rogalandsdialekten sin og ler.

Følg Årets Sørlandsbedrift 2015 på Facebook

Suksessoppskriften

Utvalget, tilbudene og at selskapet er norsk, er ifølge daglig leder ingrediensene i suksessoppskriften.

— Vi har rundt 8500 forskjellige produkter på lager. At vi er norske tror jeg er en trygghet for kundene våre, særlig de eldre og de som ikke er så erfarne med netthandel. Så prøver vi stadig å ha gode tilbud, selv om vi ikke alltid kan være billigst på alt, sier Melin.

Parallellimport

Daglig leder for Blivakker.no, Silvia Melin, viser fram noen av ordrene som i løpet av dagen sendes ut fra lageret på Mjåvann. Selskapet har 530.000 kunder i Norge og sendte forrige uke ut 35.000 varer i over 11.000 ordrer. Foto: Richard Nodeland

Flere av produktene de selger, var i mange år kun å få kjøpt hos frisører til langt høyere priser.— Til å begynne med drev vi med parallellimport, for ingen norske leverandører ville selge direkte til oss, forteller Melin.

— Vi ble også anklaget for å selge falske produkter, men har aldri blitt tatt for det, tross grundige undersøkelser fra både Tollvesenet og merkevareselskapene selv, sier hun.

Nå er kritikken stilnet, og Melin har med nær 200 millioner i omsetning et marked som leverandørene nå ønsker å være en del av. Enkelte frittstående frisører kjøper til og med produkter for videresalg direkte av Blivakker.no.

Damer i 40-50-årene

— Hvem er den typiske Blivakker-kunden?

— Det er definitivt en kvinne, og våre beste kunder er damer i 40-50-årene som handler for over 1000 kroner ordren, svarer Melin og legger til at gjennomsnittsordren ligger på 500 kroner.

— Vi får stadig flere menn som kunder også, som liker å bestille hårpleieproduktene sine på nett og få dem fraktfritt levert i postkassa. Enkelte har imidlertid reagert på den rosa esken vi sender produktene i, ler Melin.

- Bryr seg ikke om frakt

Markedet er imidlertid ikke begrenset til Norge. Under merkenavnet Cocopanda.com selges hår-, kosmetikk- og personlig velvære-produkter også i Sverige og Danmark.

— Vi startet den danske nettbutikken i 2012, og det skulle vise seg å være et vanskelig marked siden prisene var mye lavere der. Danskene bryr seg heller ikke om frakt legges til prisen og er interessert i andre merker enn vi er i Norge, forteller Melin og fortsetter:

Vil vokse ut av Skandinavia

— I Sverige, hvor vi har vært ett år nå, er de mye likere oss nordmenn. Vi liker de samme produktene og vil ha varene tilsendt fraktfritt. Vi har også vokst mye raskere i Sverige enn vi gjorde i Danmark, sier daglig leder, som ikke stopper med nabolandene.

— Vi ser på forskjellige land og ønsker å vokse videre ut av Skandinavia, sier Melin, som ikke vil røpe hvilke land det gjelder.

Publisert