Som Aftenposten.no skrev mandag, fikk en gruppe mennesker i begynnelsen av 20-årene 500 kroner hver for å stille opp på første visning av et nytt boligprosjekt i oktober midt i Oslo sentrum.

De fikk en forespørsel via en lukket vennegruppe på Facebook, der det blant annet sto:

«Kan du ta med 10 venner og stå i kjøpekø for eiendomsprosjektet vårt». «Man må late som man er superkin – ikke stå å tøyse.» «500 cash per person». «Lette penger».

Eierne av prosjektet, investeringsselskapet Daimyo, nekter for at de har betalt noen for å stille opp, men sier at de oppfordret venner og bekjente til å stille opp for å skape stemning.

Reagerer på villedende praksis

Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet sier de ikke kjenner til lignende tilfeller, og reagerer på praksisen.

Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet reagerer. Foto: CF-WESENBERG , CF Wesenberg, CF Wesenberg

— Det å betale noen for å møte opp på visning kan definitivt være i strid med markedsføringsloven. Også om man inviterer venner og bekjente uten betaling, gir dette villedende inntrykk på visning, sier Skjelbostad.

Blanding av fest og visning

«I forbindelse med salgsstart av det aktuelle prosjektet ble det holdt et arrangement med blant annet DJ og kokk. For å skape stemning og fordi vi mente at prosjektet var fornuftig priset på fastpris, ble venner og bekjente oppfordret til å stille opp», skriver daglig leder Espen Aubert i Daimyo i en epost.

Man må bestemme seg for om det skal være visning eller fest, ikke blande kortene, mener Skjelbostad.

— Det å blande inn utenforstående elementer som fest er ikke heldig for de som står foran det som sannsynligvis er den største økonomiske investeringen i livet, sier Skjelbostad.

- Dette er en praksis man virkelig burde holde seg for god til som en seriøs aktør i boligmarkedet. Det er ikke bra å bruke unge som accessoirer på visning, sier hun.