Da Facebook kopierte app-farsotten Snapchat ble resultatet at Snapchat ble enda mer populær.

— Vi bruker Snapchat som en religion! Vi er besatt av det, sier 18 år gamle Becky til Financial Times.

Konseptet, som har tatt tenåringer verden over med storm, er som følger: Du tar et bilde, skriver en tekst eller filmer med telefonen din og sender det til andre. Men innholdet forsvinner etter et par sekunder. Sannsynligheten for at for at for eksempel uheldige festbilder av deg skal havne på Internett for all fremtid er dermed redusert betraktelig.

Facebook ville kjøpe

Ifølge Forbes er Snapchat den hurtigst voksende mobilappen siden Instagram. Ifølge nettstedet Techcrunch skal Facebook ha forsøkt å kjøpe opp Snapchat, uten hell.I stedet lanserte Facebook i desember sitt eget svar på Snapchat, nemlig «Poke», som ifølge mange er en Snapchat-kopi.

Og mens Pokes popularitet raskt sank, førte lanseringen av Facebook-appen til oppmerksomhet om Snapchat, noe som førte til at Snapchat raskt klatret videre på topplistene til App Store, ifølge Financial Times.

Nå forsøker Snapchat flere millioner i utviklingskapital. Det har ført til en debatt i Silicon Valley om hvorvidt Snapchat er en trussel mot de eksisterende sosiale mediene, eller om det bare er en tenåringsflopp.

Selskapet går fortsatt ikke med overskudd, men opplyste i desember at 50 millioner bilder ble sendt via appen i desember. I oktober var tallet 20 millioner.