Tvangsmulktene som Trønderenergi Nett har betalt hittil i år, fører til dyrere nettleie for de trønderske kundene de neste årene, skriver adressa.no.

— Det er ikke snakk om mye. Men hvert øre er for mye, vi skal ikke ha de kostnadene, sier kommunikasjonssjef Kjell Dahle i Trønderenergi.

Etter at Trønderenergi innførte nytt datasystem i fjor høst, har de slitt med feilfakturering og problemer med å registrere endringer i kundeforhold. I tillegg er de ennå ikke i stand til å tilby kundene felles fakturering for strøm og nettleie.

Nå straffes Trønderenergi for dette via dagbøter fra NVE, og regningen - den er det kundene som må ta.

- Er i mål første oktober

Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE) har gitt kraftselskapet flere frister til å ordne opp, uten at det har skjedd. I mai i år bestemte derfor NVE seg for å ilegge Trønderenergi en tvangsmulkt på 8000 kroner dagen helt til problemene ble løst. Trønderenergi har hittil punget ut med 856.000 kroner.

— Det er mye penger, og det har lagt et ekstra press på oss til å ordne opp så fort som mulig. Vi har hatt en intensiv periode bak oss, både med tanke på leverandøren av datasystemet, som også har et ansvar her, og med tanke på kundeforholdene vi har. Vi har luket bort feil etter feil, og mener at vi skal være i mål første oktober, sier Dahle.

7 kroner ekstra - minst

Om man deler 865.000 kroner på de 122.000 kundene selskapet har, blir det omtrent 7 kroner ekstra i nettleie på hver.

Årsaken til at strømkundene må stå for regningen er måten nettselskap drives på. Bøtene blir inkludert i driftsresultatet for selskapet og er derfor med i beregningen for inntektsrammene fremover. Hvor mye nettleie selskapet kan kreve inn blir bestemt av NVE, basert på hvor mye det koster å drive strømnettet.

Også i desember i fjor ble Trønderenergi Nett ilagt millionbot. Adresseavisen avdekket for over to år siden konsernledelsens rolleblanding etter oppkjøpet av strømnettet i Trondheim og Klæbu. NVE mente at Trønderenergi hadde brutt kravet om at nettselskaper skal være nøytrale og ila selskapet et overtredelsesgebyr på én million kroner.

Det betyr at det til sammen kan bli omtrent to millioner kroner som Trønderenergis strømkunder må betale for fremover.

Får ikke felles faktura enda

Trønderenergi har hatt mange tilbakemeldinger fra folk som har blitt feilfakturert det siste året, men nå ser det ut til at pågangen har avtatt.

— Vi kan ikke spekulere i hvor mange som har fått for mye eller for lite på fakturaen sin. Det vi kan si er at alle feil som er gjort vil bli rettet opp i neste faktura, sier kommunikasjonssjefen.

Foreløpig får heller ikke kundene en felles faktura for strøm og nettleie, noe mange ble lovet da de ble kunde hos Trønderenergi.

— Det at vi ikke kan tilby felles faktura henger også sammen med problemer med det nye datasystemet. Vi må være trygg på at hele programvaren fungerer før vil legger om faktura-ordningen.