- Det er Rema som er vår hovedkonkurrent, så nå er vi godt fornøyd, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Den grønne lavpriskjeden hadde nemlig en omsetningsvekst på ni prosent i fjor, mens Rema endte på syv prosent.

Det er lavpriskjedene som vokser mest i norsk dagligvaremarked og de står nå for mer enn halvparten av omsetningen. Kiwi har drøyt 500 butikker i Norge og planlegger som Rema 25 nye butikker i år. Kiwi vil i 2015 oppgradere flere butikker og gi dem et mer moderne uttrykk.

- I fjor bygget vi om 250 av butikkene for å tilpasse dem mer til kundenes ønsker. I år tar vi resten, sier Bjørkøy.

Den nye layouten i butikken er tilpasset det Kiwi mener er hovedkundene, barnefamilier og kvinner. Det betyr at butikkene får mye frukt og grønt tidlig i butikkrunden, og det skal bli mer plass til fisk.

- I tillegg vil vi vise frem alle de rene råvarene på en bedre måte. Våre hovedkunder er opptatt av sunnhet, og da er det viktig, sier Kiwisjefen.

Rema er fremdeles størst

Snakker vi reelle tall, er det imidlertid Rema som er vinneren. De omsatte for 37,9 milliarder kroner i fjor, mens Kiwi endte på 28,2 milliarder kroner.

Da Aftenposten snakket med Rema-sjef Ole Robert Reitan om 2014-tallene, var han ikke helt fornøyd med veksten på 7 prosent. Remas mål er 10 prosent årlig vekst, men han er innforstått med at det noen ganger ligger under, andre ganger over.

- Det var et helt OK år. I fjor åpnet vi for få butikker, og da klarer vi ikke å øke like mye, sa han til Aftenposten.

- Når vi tar 7 prosent, er det mer enn de fleste, fastslår han.

Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy omtaler høsten som «krevende», en høst som startet med den største månedlige prisøkningen på matvarer fra en måned til en annen siden 1982. Alle kjedene og en rekke leverandører ble kalt inn på teppet til matministeren og lovet bot og bedring.

Kiwi innrømmet at sommerprisene var høye og lovet prisnedgang. Det mener Kiwi-sjefen lønnet seg:

- Hver fjerde av kunde hos oss bruker oss nå som sin hovedbutikk, sier han.

En hovedkunde bruker 50 prosent av matbudsjettet sitt i den butikkjeden, og bruker andre kjeder til å supplere eller småhandle.

Coop Extra størst vekst

Coops lavpriskjede Extra er den kjeden som har størst vekst. Gjennom siste året har de omprofilert en rekke butikker fra andre Coop-butikker, og dermed har de doblet omsetningen siste året.

I antall butkkker økte de fra 126 til 184. Omsetningsmessig gikk de fra 4,9 milliarder kroner til 9,8 milliarder. Dermed nærmer de seg Rimi med stormskritt, noe som kan bli spennende dersom Coop får lov av konkurransetilsynet å kjøpe Ica Norge, som eier Rimi.

Rimi på vei oppover

Den minste lavpriskjeden i Norge, Rimi, har vært taperen i norsk dagligvarebransje de siste ti årene. Nå mener sjefen i kjeden, Christian Hoel, at trenden er snudd.

- Endelig, jubler Hoel, mannen som ble ansatt for å snu lavpriskjeden.

- I fjor nådde vi 10 milliarder kroner i omsetning for første gang siden 2004. Mens vi i 2013 avsluttet med et fall i sammenlignbare butikker på over 2 prosent, avsluttet vi 2014 med en vekst på 1 prosent. Det er vel ingen andre som har en sånn forbedring, over 3 prosent, spør Hoel retorisk.

Også bunnlinjen er kraftig forbedret og han melder om en meget god stemning både på hovedkontoret og blant kjøpmennene.