Kriserammede og konkursbeskyttede SAS legger fredag frem tall fra selskapets tredje kvartal (mai til juli):

  • Resultat før skatt endte på minus 1,99 milliarder svenske kroner.

  • Selskapet anslår å ha tapt 1,4 milliarder svenske kroner på den 15 dager lange pilotstreiken i juli

  • SAS hadde 8,58 milliarder kroner i inntekter i tredje kvartal, opp fra 3,98 milliarder kroner i samme kvartal året før

  • Selskapet har ved utgangen av tredje kvartal en rentebærende gjeld på 40,8 milliarder svenske kroner, ikke mye mer enn ved utgangen av andre kvartal, hvor summen var på 40,5 milliarder svenske kroner

  • Ved utgangen av juli hadde SAS 6,1 milliarder svenske kroner i likvide midler. I juni rapporterte selskapet at kontantbeholdningen var på 7,8 milliarder svenske kroner. Så på en måned rant 1,68 milliarder kroner ut av SAS.

  • SAS hadde et drivstofftap på 2,8 milliarder svenske kroner i tredje kvartal

  • SAS hadde en regnskapsført egenkapital på knappe 1,4 milliarder svenske kroner ved utgangen av juli, mot 2,2 milliarder tre måneder før.

  • Rundt 4.000 flyavganger ble innstilt under streiken, og 380.000 passasjerer ble berørt

SAS har avvikende regnskapsår, som gjør at de nå leverer tall for sitt regnskapsmessige tredje kvartal.

Investorene sender SAS-aksjen ned på Oslo Børs etter tallslippet. Aksjen er i skrivende stund ned 1,76 prosent.

Over én milliard til refusjoner

Mange har ventet på tallene over hvor mye den 15 dager lange pilotstreiken i juli har kostet SAS. Selskapet anslo underveis i streiken at beløpet ville komme opp mot 1,3 milliarder svenske kroner.

I kvartalsrapporten kommer selskapet med et nytt anslag, som var nokså likt det forrige: at streiken kostet 1,4 milliarder svenske kroner.

Dette inkluderer både salgstap og tap i form av kompensasjon til de tusenvis av reisende som ble rammet av streiken. Hele 1,1 av milliardene skal ifølge selskapet gå til refusjoner til kunder, står det i rapporten.

Flyanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank trodde på forhånd at beløpet som ble svidd av under streiken var oppe i 1,8 milliarder kroner.

Svei av 2,5 milliarder kroner

Ifølge rettsdokumenter sendt inn til den amerikanske konkursdomstolen i midten av august, hadde SAS for øyeblikket noe under 5,5 milliarder svenske kroner i kontanter.

Selskapet meldte ved utgangen av juni at kontantbeholdningen var på 7,8 milliarder svenske kroner og nå viser kvartalsrapporten at SAS hadde 6,1 milliarder svenske kroner i likvide midler ved utgangen av juli.

Det tyder på at SAS svei av 2,5 milliarder kroner på en og en halv måned.

Nå venter selskapet på endelig godkjenning fra den amerikanske konkursdomstolen på å få et lån fra Apollo Global Management, som tilsvarer 6,8 milliarder norske kroner. Om ikke, anslår SAS’ finansielle rådgivere at selskapet vil være tom for kontanter allerede i første kvartal 2023.

Drivstoffutgiftene økte med nær 300 prosent

SAS melder i kvartalsrapporten at de valutajusterte drivstoffutgiftene økte med 298 prosent i tredje kvartal. Totalt gikk det med 2,86 milliarder svenske kroner på drivstoff i månedene mai til juli.

Flyselskapene sikrer ofte leveransen av drivstoff til et visst prisnivå, såkalt prissikring (hedging). Ingenting av SAS’ drivstofforbruk de neste 12 månedene er sikret, skriver selskapet.

– Vi er ikke i en posisjon til å prissikre, finansielt sett. Vi kan ikke gjøre det og derfor var drivstoffkostnadene ytterligere 700 millioner kroner i negativ effekt målt mot samme periode i fjor, sier SAS-sjef Anko van der Werff til E24.

– Dette er utfordrende, legger han til.

Han sier drivstoffutgiftene var nummer to på listen over de viktigste årsakene til at SAS presenterte tallene de gjorde i tredje kvartal.

SAS’ økonomiske plan

SAS lanserte i februar spareprogrammet «SAS Forward», som skal redusere årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner.

Av disse planlagte forbedringene, skulle 1,2 milliarder utgjøre besparelser fra de ansatte. Underveis i pilotforhandlingene ble det kjent at SAS krevde at pilotene skulle stå for 800 millioner kroner av disse.

Det som er kjent etter at pilotstreiken ble avblåst i juli, er at pilotene blant annet har gått med på et lønnskutt på fem prosent, i tillegg til at de skal kunne omdisponeres fra lavsesong og høysesong. Hvor mye dette utgjør i kroner er så langt ikke kjent.

SAS-sjef van der Werff vil heller ikke si nøyaktig hvor mye pilotene har gått med på av kostnadskutt, men sier til E24 at kuttene er «på linje med målet i SAS Forward».

Videre vil SAS gjennom Forward-planen kutte gjeld ved å omgjøre 20 milliarder svenske kroner til aksjer.

En viktig del av planen er også å få hentet inn 9,5 milliarder svenske kroner i ny kapital. Pengene kan komme fra gamle eller nye investorer, har SAS’ signalisert.