CORONA-SALG: Daglig leder Eric Sandtrø i nettbutikken Fjellsport mener resultatet fra 2020 var preget av «corona-etterspørsel», hvor nordmenn søkte seg ut i naturen. CORONA-SALG: Daglig leder Eric Sandtrø i nettbutikken Fjellsport mener resultatet fra 2020 var preget av «corona-etterspørsel», hvor nordmenn søkte seg ut i naturen. Foto: Brian Cliff Olguin

Ellevill vekst for Fjellsport i kriseåret

2020 ble et gullår for netthandel. Sportsbutikken Fjellsport solgte utstyr for 696 millioner kroner. – Ingen av oss hadde gjettet på en slik utvikling, sier daglig leder Eric Sandtrø.

Det norske selskapet bak nettbutikken Fjellsport.no har levert solide tall de siste årene. Men 2020 slår alle rekorder.

Årsregnskapet til Fjellsport AS viser en svimlende økning på 40 prosent opp fra 2019. I 2020 håvet nettbutikken inn 696 millioner kroner.

Til sammenligning var omsetningen i 2019 på 406 millioner kroner.

Med rekordhøy topplinje gikk selskapet med et overlegent overskudd. Årsresultatet endte på 58 millioner kroner, opp fra 2,8 millioner kroner i 2019.

– Resultatet for 2020 var preget av «corona-etterspørsel» hvor nordmenn søkte til skog, fjell og vann her hjemme. Samtidig leverte Fjellsport-organisasjonen fryktelig bra i en periode med mye usikkerhet, sier Eric Sandtrø, daglig leder i Fjellsport AS til E24.

– Ingen av oss hadde nok gjettet på en slik utvikling på forhånd, sier han.

Flere handler på nett

Ifølge SSB økte handelen hos norske nettbutikker med 37 prosent i fjor, mot en økning på 8-9 prosent de foregående to årene.

Økningen var enda større i perioder hvor enkelte butikker og kjøpesentre måtte holde stengt. I april 2020 var økningen på 58 prosent og i januar 2021 var økningen på 54 prosent.

FORNØYD: Eric Sandtrø mener omsetningsrekorden og økt etterspørsel på nett lover bra for fremtiden. Foto: Brian Cliff Olguin

Hvis vi ser på kalenderjustert omsetningsvolum har netthandelen økt med hele 63 prosent fra februar 2020 til februar 2021, ifølge SSB.

Sandtrø mener det er positivt å se hvor mange nye kunder som har omfavnet netthandelen.

– Det lover bra for fremtiden, sier han.

Sandtrø eier 41 prosent av aksjeselskapet og er best kjent som en av gründerne bak nettbutikken Komplett.

Opplever fortsatt høy etterspørsel

Sandtrø sier at det Fjellsport fortsatt opplever en sterk kundestrøm.

– 2021 er en videreføring med sterk etterspørsel så langt, mye usikkerhet fremover og kollegaer som leverer fantastisk, sier Sandtrø.

– Jeg vurderer å leie inn Snåsamannen og Lilli Bendriss som budsjettansvarlige, spøker han.

I desember 2018 slo Fjellsportkonsernet seg sammen med den svenske aktøren Outnorth, som er ledende innen friluftssegmentet i Sverige.

Den Sandefjord-baserte nettbutikken har også utsalg i Finland og Tyskland.