Årets-Sørlandsbedrift---16x9-plakat2.jpg

Onsdag 7. september skal ekspertjuryen velge ut sju kvartfinalister og deretter gi ekspertuttalelser for hver av dem (pluss Folkets Finalist) underveis i konkurransen.

Fram til søndag kan imidlertid alle være med å foreslå kandidater:

Vi stilte jurymedlemmene følgende spørsmål for å finne ut hva de tenker om Årets Sørlandsbedrift 2016:

1) Hvilke forventninger har du til konkurransen?

2) Hvilke kriterier vil du vektlegge hos kandidatene?

Anna Gunningberg Foto: Kjell Inge Søreide

Anna Gunningberg, daglig leder i Trainee Sør1) Dette er et en gylden anledning til å få frem bredden i næringslivet på Sørlandet, og jeg håper mange engasjerer seg og synliggjør det de er stolte av. Jeg gleder meg til å få bedre innsikt i både kjente og ukjente virksomheter.

  1. At de er innovative, fremtidsrettede og har utmerket seg i året som har gått. Jeg vil vektlegge hvordan bedrifter utfører forretninger, hvordan de behandler sine ansatte, leverandører og kunder, samt hvilken rolle de har som aktør i samfunnet rundt dem.

Jostein Håland Foto: Kjartan Bjelland

Jostein Håland, partner i KPMG Kristiansand1) Jeg håper og tror vi får se at det fortsatt foregår mye positivt i næringslivet på Sørlandet. Erfaringsmessig er det i krevende perioder som vi er inne i nå at grunnlaget for innovasjon og nyetableringer er best. Uansett forventer jeg mye godt engasjement og hard konkurranse mellom kandidatene.

  1. Som de fleste andre er jeg opptatt av selskaper som kan vise til nyskaping og suksess i fremtidsrettede næringer. Samtidig tenker jeg det er viktig å få frem bredden i næringslivet både hva gjelder bransjer og størrelse. Bedrifter som over tid har tatt ansvar for samfunnet rundt seg vil også få pluss i min bok.

Inger Sædberg Birkenes Foto: Meglerhuset Sædberg

Inger Sædberg Birkenes, daglig leder i Meglerhuset Sædberg1) Det er interessant å bli kjent med firmaer man ikke har visst at eksisterer, og morsomt å sehvordan en slik konkurranse kan engasjere firmaene til å sanke stemmer og hvilken kreativitet som fins for å vinne.

  1. Ved utvelgelsen er viktig at det blir litt spredning i utvelgelsen av bedrifter man kan stemme på som type firma, geografi, antall ansatte, antall år i bransjen, resultat, nytenkning med mer. Jeg gleder meg til å se hva som kommer inn av forslag.

Tulla Wahlsted Foto: Torstein Øen

Tulla Wahlsted, daglig leder i Aptum Kommunikasjon1) Det skjer veldig mye spennende i det lokale næringslivet. Jeg gleder meg til å se kandidater med nye og friske ideer, både fra etablerte og nye virksomheter på Sørlandet.

  1. God forretningsskikk og seriøsitet må ligge i bunn hos kandidatbedriftene. Samtidig må vi vurdere evne til nyskaping, stå-på-vilje og god markedsføring. I tillegg er jeg opptatt av tydelighet, både i markedet, internt og overfor samarbeidspartnere.

Runar Leite Foto: Kjartan Bjelland

Runar Leite, avdelingsleder Visma Services1) Jeg forventer lokalt og regionalt engasjement rundt de bedriftene som har gjort seg bemerket den siste tiden. Jeg ser også for meg at vi blir kjent med nye bedrifter som kan imponere oss med en god forretningsidé.

  1. Bedrifter med innovative løsninger og utviklingspotensial ønsker jeg skal få muligheten. Samtidig bor vi i en landsdel som trenger nye bedrifter som gir synergieffekt til andre lokale leverandører. Lønnsomhet blir også en viktig faktor.

Erik E. Tønnesen Foto: Kjartan Bjelland

Erik E. Tønnesen, administrerende direktør i Skagerak Capital1) Jeg håper det nomineres kandidater fra hele sørlandskysten uavhengig av bransje og størrelse. Så håper jeg også konkurransen stimulerer landsdelens næringsliv til innovasjon og nyskapning. Vi må bli enda flinkere til å heie frem vinnere og de som tør å gå sine egne veier.

  1. Jeg vil først og fremst vurdere og verdsette bedriftens evne til å ta en ledende posisjon innenfor sitt marked. Det er viktig at kandidatene skiller seg ut i markedet enten med sin profil eller sine produkter. Bransje og størrelse (omsetning) er av underordnet betydning.