KRISTIANSAND: – Det sørlandske publikummet og den sørlandske identiteten betyr vannvittig mye for oss. Først og fremst økonomisk, da ca halvparten av de 1 million besøkende vi har i året er sørlendinger. Men også fordi de er utrolig gode ambassadører, sier parksjef Per Arnstein Aamot.

Da juryen skulle velge ut sine sju finalister til Årets Sørlandsbedrift, mente flertallet av medlemmene at femtiårsjubilanten var en selvskreven kandidat.

Slik stemmer du

Stolt av stoltheten

Det synes selvsagt Aamot er hyggelig å høre, der han sitter i det alt annet enn prangende administrasjonsbygget til Dyreparken.

– Vi opplever en stolthet blant folk for Dyreparken som vi selv blir veldig stolte av, sier han.

Millionbesøk

Så langt i jubileumsåret har over 900.000 gjester vært gjennom parkslusene. Dermed har dyreparksjefen også et lønnlig håp om å få en million gjester innenfor gjerdene før året er omme.

– Vi kommer nok til å havne rett under fjorårstallene på 1.026.096 gjester. Gjør vi det får vi to meget gode år på rad, sier Aamot.

I mai ble det for første gang født gepardunger i Norge. Her er mor med to av sine fire snart fire måneder gamle gepardunger. Foto: Kjartan Bjelland

– Traff på alt

2015-tallene med besøkrekord og all-time-high omsetning karakteriserer nemlig parksjefen slik:

– På en skala fra en til ti var 2015 tett på tieren. Vi følte vi traff på alt vi gjorde og er vanvittig fornøyd, sier Aamot.

Blir flere dager

Den største veksten skyldes at de som besøker parken blir der flere dager.

– Teller man årskort og flerdagsbilletter kun én gang, ligger vi på over en halv million unike gjester. Snittbesøket for alle gjester ligger dermed på to, mens årskortgjestene, som vi har 35.000 av, besøker oss 8,4 ganger i året, forteller Aamot.

– Ingen kunne forutse

At Dyreparken har blitt Norges største familieattraksjon som drar dobbelt så mange gjester som hovedstadsnaboen Tusenfryd, mener dyreparksjefen ingen kunne forutse.

– Selv har jeg vært med å forme utviklingen de siste femten årene, men før meg har utrolig mange lagt ned både liv og sjel for at parken har fått bli det den er i dag, sier Aamot og nevner, blant flere, Reidar Fuglestad, Edvard Moseid og Terje Formoe.

– Det er mange tilfeldigheter og flere kloke beslutninger, tatt i strid med all sunn fornuft, som ligger bak eventyret, fortsetter han.

Slik stemmer du

Dyrene er fortsatt hovedgrunnen til at gjestene besøker Dyreparken, tett fulgt av Kaptein Sabeltann og Hakkebakkeskogen. Her poserer dyreparksjef Per Arnstein Aamot med parkens flamingoer. Foto: Kjartan Bjelland

Beste jubileumsopplevelse

På spørsmål om hva som har vært den beste opplevelsen fra jubileumsåret 2016, trekker Aamot frem jubileumsfesten i Kjuttaviga.

– Nærmere 2500 inviterte gjester, alt fra tidligere ansatte til folk som har betydd mye for parken, møtte opp for et historisk tilbakeblikk på de første femti årene. Det var veldig moro, mener parksjefen.

Nye attraksjoner

Med en sesong som går mot slutten, rettes fokuset snart mot 2017. Og selv om dyreparksjefen ikke vil avsløre konkret hva som venter, røper han følgende:

– Det går i to retninger: dyr og opplevelser. Selv har jeg stor tro på attraksjonene, som blir superspennende og i sum en betydelig satsing.

Karius og Baktus

Og utover 2017?

– Vi har veldig lyst til å gjøre noe med Karius og Baktus, på en måte som skiller seg fra både Kardemomme by og Hakkebakkeskogen. Internasjonalt står Karius og Baktus sterkest blant Egner-historiene, noe som er spennende for vår Danmark-satsing, avslutter Aamot.

Les reportasjen fra kvartfinalekonkurrenten:

Karius og Baktus har vært vist som dukketeater ved Kardemomme by de siste årene. Fremover kan de to tannterroristene få en større rolle i Dyreparkens univers. Foto: Torgeir Eikeland

Ville valgt Palmesus

– Det er ei liste med verdige kandidater alle sju, men må jeg velge blir det Palmesus.

Slik svarer dyreparksjef Per Arnstein Aamot på spørsmålet om hvilken bedrift som ville ha fått hans stemme, om ikke det skulle være Dyreparken.

– De har etablert noe som setter Kristiansand på kartet for en generasjon vi pleide å være kjent for når Quart-festivalen var i live. Det fortjener de skryt for, sier Aamot.

Juryens vurdering

Runar Leite, Visma, om økonomi:

Foto: Kjartan Bjelland

Dyreparken er kanskje det beste eksempelet vi har i vår landsdel på hvor viktig det er å investere og fornye seg for å generere vekst. Anleggsmidlene vokser og utgjør en stadig større andel av virksomhetens eiendeler. De siste fem årene har gitt drøyt 30 prosents økning i omsetning, og investeringstakten tyder på at ledelsen fortsatt er tro til sin lest på hva oppskriften er for videre vekst. Drøyt 130 millioner i samlet resultat før skatt de siste fem år, med en bunnlinje på 10 prosent står det også respekt av.

Tulla Wahlstedt, Aptum, om forretningsidé:

Foto: Kjartan Bjelland

Dyreparken er Norges største familieattraksjon med over 1 million besøkende årlig. De har fokus på dyrevelferd, vern av truede dyrearter, samt utvikling av nasjonalt og internasjonalt attraktive forestillinger og attraksjoner, badeland, hotelldrift og eventer med mer. Kontinuerlig utvikling av tilbudet og et bevisst forhold til kvalitet gjennom hele kundereisen, kjennetegner den folkekjære virksomheten.