— Kjempegøy! Statoil er et av verdens ledende olje- og gasselskaper. Det er gledelig at de anerkjenner OSMs kompetanse på FSU-operasjoner, sier administrerende direktør Eivind Nordal i OSM Offshore i Sparebanken Sør Arena i Kristiansand.
LES OGSÅ:
OSM på flyttefot
OSM Offshore Aberdeen Ltd, nyetablert datterselskap av selskapet Nordal leder, har inngått kontrakt med Statoils britiske datter om Mariner FSU. Og her iler vi til med en forklaring: Mariner er et oljefelt i britisk sektor av Nordsjøen, FSU står for Floating Storage Unit , altså flytende lagringsenhet — en spesialvariant av det mer kjente begrepet tankskip.
OSMs jobb kan deles inn i tre faser: Først byggeoppsyn og kontroll av aktiviteter før operasjon, så sørge for at tauingen fra Korea til Nordsjøen går bra, (skipet har ikke tradisjonelt fremdriftsmaskineri; det er kun utstyrt for å kunne holde posisjonen på feltet), og til slutt full bemanning og drift der ute i den samme Nordsjøen. I utgangspunktet gjelder kontrakten for fem år, men den kan forlenges med inntil fem år til.
Eid fra Kypros
OSM Offshore i Kristiansand har snaut 70 ansatte og inngår i OSM-konsernet med totalt 11.000 ansatte. Rundt 150 av dem holder til i Kristiansand, Arendal og Oslo, mens hovedtyngden er sjøfolk fra Filippinene og andre lavkostland. Konsernets morselskap befinner seg på Kypros, mens hovedeier Bjørn Tore Larsen bor i Arendal.
LES OGSÅ:
Bemanner skip og fly i hele verden fra Arendal
— Nå setter vi i gang i Aberdeen. Først må vi ansette det vi kan kalle «kjernemannskapet»: Maskinsjefer, styrmenn og elektrikere, for de skal også være med mens skipet bygges i Korea. Når det er ferdig og driften er i gang, vil bemanningen om bord være 13 personer. Men vi trenger totalt 2,5 ganger så mange, i og med at mannskapet går i en turnus med tre uker på og to uker av, forklarer Eivind Nordal.
Søsterskip
I 2013 fikk OSM Offshore en tilsvarende kontrakt med Statoil, den gangen for lagringsskipet på Heidrun.
— Heidrun FSU og Mariner FSU er søsterskip, og dermed får vi en viss synergieffekt, forteller Nordal.
— OSM har vel en enda lenger historie i britisk sektor?
— Å, ja. Rasmussen Maritime Services, som ble en del av OSM-konsernet i 2003, opererte flere «floteller» på britisk side av Nordsjøen fra tidlig 1980-tall og fram til tidlig på 2000-tallet. Det dreide seg om full drift, og det har vært viktig for oss å kunne vise til at vi har gjort en god jobb i britisk sektor før.