Eivind Nordal er administrerende direktør i OSM Offshore. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Kjempegøy! Statoil er et av verdens ledende olje- og gasselskaper. Det er gledelig at de anerkjenner OSMs kompetanse på FSU-operasjoner, sier administrerende direktør Eivind Nordal i OSM Offshore i Sparebanken Sør Arena i Kristiansand.

LES OGSÅ:

OSM Offshore Aberdeen Ltd, nyetablert datterselskap av selskapet Nordal leder, har inngått kontrakt med Statoils britiske datter om Mariner FSU. Og her iler vi til med en forklaring: Mariner er et oljefelt i britisk sektor av Nordsjøen, FSU står for Floating Storage Unit , altså flytende lagringsenhet — en spesialvariant av det mer kjente begrepet tankskip.

Eivind Nordal er administrerende direktør i OSM Offshore. Foto: Rune Øidne Reinertsen

OSMs jobb kan deles inn i tre faser: Først byggeoppsyn og kontroll av aktiviteter før operasjon, så sørge for at tauingen fra Korea til Nordsjøen går bra, (skipet har ikke tradisjonelt fremdriftsmaskineri; det er kun utstyrt for å kunne holde posisjonen på feltet), og til slutt full bemanning og drift der ute i den samme Nordsjøen. I utgangspunktet gjelder kontrakten for fem år, men den kan forlenges med inntil fem år til.

Eid fra Kypros

OSM Offshore i Kristiansand har snaut 70 ansatte og inngår i OSM-konsernet med totalt 11.000 ansatte. Rundt 150 av dem holder til i Kristiansand, Arendal og Oslo, mens hovedtyngden er sjøfolk fra Filippinene og andre lavkostland. Konsernets morselskap befinner seg på Kypros, mens hovedeier Bjørn Tore Larsen bor i Arendal.

LES OGSÅ:

— Nå setter vi i gang i Aberdeen. Først må vi ansette det vi kan kalle «kjernemannskapet»: Maskinsjefer, styrmenn og elektrikere, for de skal også være med mens skipet bygges i Korea. Når det er ferdig og driften er i gang, vil bemanningen om bord være 13 personer. Men vi trenger totalt 2,5 ganger så mange, i og med at mannskapet går i en turnus med tre uker på og to uker av, forklarer Eivind Nordal.

Søsterskip

I 2013 fikk OSM Offshore en tilsvarende kontrakt med Statoil, den gangen for lagringsskipet på Heidrun.

— Heidrun FSU og Mariner FSU er søsterskip, og dermed får vi en viss synergieffekt, forteller Nordal.

— OSM har vel en enda lenger historie i britisk sektor?

— Å, ja. Rasmussen Maritime Services, som ble en del av OSM-konsernet i 2003, opererte flere «floteller» på britisk side av Nordsjøen fra tidlig 1980-tall og fram til tidlig på 2000-tallet. Det dreide seg om full drift, og det har vært viktig for oss å kunne vise til at vi har gjort en god jobb i britisk sektor før.