— MHWirth har ikke solgt en komplett borepakke på 18 måneder, og det kan bli flere bemanningsreduksjoner. Med et lavere inntektsnivå de neste årene må selskapet tilpasse kostnadene slik at det allikevel klarer å tjene penger, sier Leif Borge.

Han er finansdirektør i børsnoterte Akastor ASA, morselskap til boreteknologiselskapet MHWirth på Dvergsnes i Kristiansand. Han er dessuten nærmeste medarbeider til Akastors ferske, administrerende direktør Kristian Røkke. Og han er alvorlig i tonen, der han holder Akastor-presentasjon under dette årets utgave av finanshuset Paretos olje- og offshorekonferanse på Holmenkollen Park Hotel i Oslo.

For markedsutsiktene er mørke, både for Akastor-ledelsen og alle andre blant de totalt 1734 påmeldte konferansedeltagerne.

— Fallet i oljepris har gitt et stort overskudd av borerigger i markedet. At 36 av de store, eldre flyterriggene skal hogges opp, vil hjelpe, men ikke nok. Det gode i den saken er at ingen av de 36 har MH-utstyr, bemerker Borge.

1130 i Kristiansand

Når det gjelder MHWirth, har selskapet allerede redusert bemanningen globalt med over 1000 personer i tre runder. Hr-direktør Bjørg Hansen skriver dette i en e-post til Fædrelandsvennen:

— Per 1. september har vi 1520 ansatte I Norge, hvorav 1130 i Kristiansand. I tillegg har vi fremdeles 85 innleide, 54 av dem i Kristiansand. Fram mot slutten av året vil vi avslutte kontrakter med innleide konsulenter, samt at vi forventer noe naturlig avgang.

Leif Borges avslutning på Akastor-presentasjonen er ellers ikke egnet til å snu pessimismen:

— 70 prosent av MHWirths ordrebok består av sju komplette borepakker og stammer fra én kunde i Brasil. Som kjent er jo systemet rundt Petrobras og Sete plaget av korrupsjon og økonomiske problemer. Vi tror at de sju pakkene vil bli levert, men det kan ta tid, og effekten på MHWirths kontantstrøm og kapitalbinding er negativ.

Taperby

At Paretos toppsjef Ole Henrik Bjørge åpner konferansen med å mene at dagens produksjonsoverskudd av olje vil bli snudd til underskudd i løpet av to år, hjelper lite på stemningen i korridorene. Fædrelandsvennen overhører en samtale mellom tre bransjefolk som er enige om én ting:

Svein-Harald Mosvold Knutsen (t.v.) og Kjell Eivind Karlsen fra Vega Offshore i Kristiansand, her foreviget i dårlig lys i Holmenkollen Park Hotels kjeller, aner lysglimt i mørket. Blant annet fordi banker som begynner å få pantsatte offshoreskip i fanget, trenger dyktige mennesker til å drive dem. Helst skal de være kjent i Brasil også. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Kristiansand blir taperen bemanningsmessig. Der selger de jo bare utstyr, og da er det full stopp. Stavanger er mer av en driftsby, Bergen også, lyder det før alle tre assimileres i hærskaren av dresskledde menn.

- Muligheter

To stykker som imidlertid er identifiserbare, er Kjell Eivind Karlsen og Svein-Harald Mosvold Knutsen fra Vega Offshore i Kristiansand - fortsatt et lite rederi som har solgt de åtte skipene det hadde i Brasil og bygger nye i Kina.

— Situasjonen byr også på muligheter. For eksempel ved at banker som må overta pantsatte skip, trenger dyktige organisasjoner til å drive dem. Helst med gode forbindelser i Brasil, hvor det tross alt skjer mye, fremholder de to.

Når Fædrelandsvennen refererer uttalelsen over om taperby, er kommentaren denne:

— Dessverre er det begrenset hvor lenge man kan leve på nachspiel.