SISTE: Problemene er løst i løpet av natten og fra klokken 07.30 onsdag skal systemene fungere igjen. Både DnB og Telenor har vært rammet.

— Så vidt vi kan konstatere, er alt i orden igjen, og så krysser vi fingrene for at dette holder seg slik videre, sier kommunikasjonsrådgiver Espen Brynsrud i DNB til Aftenposten.

Han legger ikke skjul på at DNB er misfornøyd med det som har skjedd.

— Vi forventer en annen kvalitet på leveransene enn dette.

Underleverandøren Evry bekreftet ved 22.45-tiden tirsdag at det var et strømbrudd ved deres datapark som slukket nettbanken til DNB.

Tidvis ført feilen også til problemer med uttak i minibank og bruk av betalingskort i butikk.

- Det er et strømbrudd som har forårsaket feilen. Det skjedde like over klokken 20 i kveld. Det jobbes nå med å få strøm tilbake og tjenestene opp igjen så raskt som mulig. Vi forventer at det skjer i løpet kvelden, men kan ikke si mer presist tidspunkt., sier kommunikasjonssjef Geir Remman i Evry.

Problemer også i forrige uke

DNBs tjenester var ute av drift i lange perioder også onsdag og torsdag i forrige uke. Da ble feilen til slutt lokalisert hos Evry, som drifter bankens datapark av stormaskiner.

Tirsdag kveld fikk Aftenposten tips fra flere kunder som er rammet av feilen, og som ikke fikk logget seg på nettbank eller brukt betalingskort fra banken til å ta ut penger eller betale med.

Også på Twitter gir flere DNB-kunder uttrykk for stor frustrasjon over situasjonen.

Feil igjen hos Evry

Kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry bekreftet tirsdag klokken 21.45 via e-post til Aftenposten at feilen nå er identifisert i selskapets systemstruktur.

— Status nå er at DNB nettbank ikke er tilgjengelig, mens kort og minibank fungerer for de fleste bank kunder. Vi har identifisert en feil i vår infrastruktur og jobber nå for fullt med å rette denne, sier han.

— Evry beklager på det sterkeste de ulempene dette medfører, sier Remman.

Thomas Midteide, konserndirektør for kommunikasjon i DNB er lei seg for feilen som rammer bankkundene igjen.

- Helt uakseptabelt

— Det er helt uakseptabelt at nettbanken vår er utilgjengelig for tredje gang på en uke. At feilen ligger hos en underleverandør hjelper ikke kundene våre, og ansvaret for nettbanken er vårt. Vi må bare beklage at mange kunder måtte utsette betaling av regninger og andre nettbankgjøremål nå i kveld, sier han.

Midteide kan ikke si sikkert hvor lenge kundene blir rammet av systemsvikten.

— Feilen er lokalisert og de jobber med å få systemene opp igjen, sier han.

Feil med strømforsyning

Evry skriver i en pressemelding onsdag morgen at det var en planlagt kritisk vedlikeholdsjobb som forårsaket strømbruddet.

«Nødaggregatet startet som planlagt, men når man skulle slå på strømmen på nytt så førte det til en spenningsfeil. Konsekvensen av dette er at deler av EVRYs infrastruktur ble påvirket, noe som dessverre har medført at tjenester for DNB og Telenor er ute av drift», heter det i pressemeldingen.