KRISTIANSAND: Nå har Forliksrådet sagt seg enig med kunden som ikke ville betale.

— Jeg nektet å betale dobbel regning, sier Myrhaug som nylig var nødt til å møte i forliksrådet. Telenor-eide Canal Digital Norge viste ingen nåde og krevde at han betalte for både parabol- og fibertilknytning. De mente han skyldte 5073 kroner.

— Ærlig talt trodde jeg ikke de ville trekke den så langt for en fillesum. Men det var før jeg kjente Canal Digital på samme måte som jeg kjenner dem nå, legger Myrhaug til.

Les også:

Skulle fikse

Myrhaug og ektefellen Daniele flyttet til Justneshalvøya i 2011. Da fikk de tv-signalene gjennom parabolantenne og et Canal Digital-abonnement. Internett fikk de via en annen leverandør.

Våren 2015 dukket en selger opp på døra og tilbød både fjernsyn og internett gjennom fiberkabel fra Canal Digital.

— De lovet å ordne det praktiske med innleggelse av kabel og overgangen fra parabol- til fiberabonnement, sier han.

Daniele var på et tidspunkt i kontakt med Canal Digital, og sier de da bekreftet at parabolen var sagt opp. Derfor ble paret overrasket da det dukket opp regning for begge deler.

En regning kom fra selskapet Canal Digital Satelitt. En annen kom fra Canal Digital Kabel TV.

Ikke godkjent oppsigelse

— Jeg hadde allerede betalt regningen til Canal Digital, og trodde dette kun var treghet i systemet. Men det kom raskt inkassokrav. Da ble jeg provosert, opplyser Kenneth. Han kontaktet selskapet umiddelbart og motsatte seg kravet.

Jeg sendte brev, men de sa det ikke kom frem.

I tillegg sa han opp abonnementet, selv om det skulle vært ordnet tidligere. Oppsigelsen ble ikke godkjent.

— Jeg fikk beskjed om at epost ikke var godt nok. De måtte få det per brev eller telefon. Jeg sendte brev, men de sa det ikke kom frem. Da ringte jeg og fikk til slutt sagt det opp, sier Myrhaug.

Canal Digital holdt fast på at han måtte betale det som allerede var påløpt.

— Jeg svarte at jeg ikke ville betale, og motsatte meg kravet. For meg var dette ett selskap som byttet leveranse. Hvordan de organiserer seg internt bør ikke være kundens problem, sier han.

Enstemmig støtte

Dommerne ga imidlertid Myrhaug full støtte.

— Forliksrådet har stor forståelse for klagemotpartens (Myrhaug) frustrasjon ved dette byttet. For det første opplevde han dette som samme firma. For det andre at selgeren skulle ordne alt det praktiske vedrørende overgangen. For det tredje opplever han dette som usedvanlig slett og lite smidig behandling av en mangeårig kunde. Dette var ikke overgang til annen leverandør, men skifte mellom to leveranser innen samme firma. Forliksrådet er enig med klagemotparten, og vil derfor frifinne ham, skriver forliksrådsleder Randi Haukom i den enstemmige slutningen.

Canal Digital innrømmer svikt

Canal Digital innser at de aldri skulle trukket saken så langt, og legger den død etter å ha tapt i Forliksrådet.

Helt til saken var avgjort i Forliksrådet holdt Canal Digital fast på at Myrhaug selv skulle sagt opp abonnementet med parabolleverandøren Canal Digital Satelitt.

— Han har to abonnementer. Han har byttet til fiber uten å si opp parabolabonnementet og må derfor betale for begge, fremholdt Canal Digital i Forliksrådet. I en e-post-utveksling i forkant sa de at selgeren ikke hadde anledning til å si at han skulle ordne oppsigelsen.

I ettertid snur de helt om, og innrømmer svikt i egne rekker.

- Ser ut som misforståelse

— Det ble gitt beskjed fra fiberselskapet om at han opprettet nytt abonnement, og at han ikke skulle være parabolkunde mer. Men noe gjorde at beskjeden ikke kom frem, sier informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor og Canal Digital.

Han legger til at kundene ifølge rutinene også skal gi beskjed.

— Men jeg forstår at han ikke gjorde det og det ser ut som det kan ha skjedd en misforståelse. Vi skjønner at kundene ikke skiller mellom Canal Digital Kabel TV og Canal Digital Satelitt, sier Meling.