Men den største vinneren er Norgesgruppen med Kiwi i front.

Det går frem av tallene i en AC Nielsen-rapport Aftenposten har fått tilgang til.

Når både Rema og NorgesGruppen tar for seg av markedsandeler, må andre tape. Coop taper litt, men den største taperen er Ica.

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis rister litt oppgitt på hodet og sier nok en gang:

- Nei, dette er ikke godt nok.

Totalt falt Ica med 1,8 prosentpoeng, og har nå kun 11,3 prosent av markedet.

Drøyt 1 prosentpoeng av dette skyldes salg av Maxi-butikker, men satsingen Rimi har kun økt med 0,1 prosentpoeng.

Las Vegas neste

For ett år siden lovet Reitan alle kjøpmenn en tur til Las Vegas i 2015 dersom Rema 1000 ble større enn Coop innen 2014. Slik situasjonen er nå, er turen i boks, ett år før tiden.

-  All magefølelse og all innsikt tyder på at vi når målet allerede i år. Så vi har allerede bestilt turen, selv om vi ikke liker å ta seieren på forskudd, sier Ole Robert Reitan.Han offentliggjorde nyheten på årets riksmøte i Rema-kjeden i lørdag. Det er en årlig seanse der alle Rema-kjøpmennene preppes om strategi og veien videre, i tillegg til at de samles for en real fest.

- Coop Mega er taperen

Kiwi, Meny og Rema er vinnerne så langt i år, mens Ica og Coop taper markedsandeler.

- Det er først og fremst små Coop Mega-butikker som er taperne hos oss. Mange av disse butikkene er blitt og skal bli Coop Extra, som vi satser stort på, sier konstituert informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop.

I høst skal 70 butikker omprofileres til Extra-butikker, og tilsvarende mange skal gjennom ombyggingen neste år.

- Vi kommenterer ikke markedstallene før de offisielle tallene kommer i mars hvert år. Tallene gjennom året inneholder for mye usikkerhet, sier Paus.

NorgesGruppen den store vinneren

Den største vinneren etter første halvår er NorgesGruppen, som eier kjedene Kiwi, Meny, Ultra, Joker og Spar.

De har økt markedsandelene med 1,3 prosentpoeng og har nå 39,3 prosent av det norske markedet.

- NorgesGruppen har mange butikker i hytteområder og de gjør det veldig bra om sommeren. Mange får 20-30 prosent av omsetningen i butikken i juli, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte.

Men for NorgesGruppen er det ikke bare gode butikker som har dratt opp markedsandelen. I vår overtok de en rekke av Icas Maxi-butikker. Disse er bygget om til store Kiwi-butikker eller Meny-butikker.

- Ikke alle Maxi-butikkene ble dagligvarebutikker. Men vi har kanskje fått et halvt prosentpoeng fra disse butikkene, sier Roskifte.