LYNGDAL/KRISTIANSAND: Det melder direktør i Lister bompengeselskap AS, Gunnar Haddeland til avisen Agder.

– Vi har et selskap der om lag 10–11 prosent av inntektene blir brukt til andre utgifter enn det å betale ned på veiene. Fra i år går utgifter til å drifte bompengeinnkreving ned til 6–8 prosent på grunn av de helautomatiske bommene, forteller Haddeland til Agder.

I 2010 hadde bompengeselskapet en inntekt på 60 millioner kroner. Det er ventet at tallene for 2011 endte på rundt 66 millioner kroner i omsetning.

– For noen år siden ble bompengeperioden forlenget til 19 år slik at den skulle være ferdig i 2022. Vi skal lage en status i løpet av året, men slik det ser ut nå ligger vi an til å ha tilbakebetalt alt flere år før 2022, men det er for tidlig å si noe eksakt årstall, forklarer Haddeland til avisen.

Til høsten får også bompengeselskapet en ny bomstasjon i drift, da fylkesvei 465 mellom Farsund og Opofte står ferdig.

I dag står det bomstasjoner på E 39 Handeland mellom Lyngdal og Kvinesdal og på fylkesvei 43 Aunevik, mellom Lyngdal og Farsund.