TROMSØ: – Fylkestinget hadde først et lukket møte, der de fra sitt advokatkontor fikk en juridisk vurdering på hva det ville kunne innebære av økonomisk risiko å si opp avtalen med rederiet Boreal Transport Nord. Da det ble klart at fylkeskommunen ved å si opp avtalen ville risikere erstatningssøksmål i hundremillioner kroner klassen valgte flertallet av politikerne å la den bli stående, sier Maarit Markussen som er spesialrådgiver i kommunikasjon i Troms fylkeskommune.

Etter at det lukkede orienteringmøtet var ferdig, diskuterte fylkestinget i Troms hurtigbåtenes skjebne i tre lange timer.

GA FULLMAKT.

Et forslag fra Fremskrittpartiet om å si opp avtalen med rederiet fikk bare partiets stemmer. Troms fylkesting ga imidlertid fylkesrådet fullmakt til å si opp avtalen med rederiet dersom de skulle finne dette hensiktsmessig på et senere tidspunkt. Maarit Markussen tror likevel ikke det vil være aktuelt for fylkesrådet å gjøre et slikt vedtak med det første.

MASSIV KRITIKK.

Rederiet som vant anbudskontrakten med Troms fylkeskommune, har satt inn fire større og en mindre hurtigbåt fra Båtservice i rutetrafikk på strekningen Tromsø – Finnsnes – Harstad. Problemene med hurtigbåtene begynte da den første båten «Sollifjell» havarerte på vei nordover i mars 2010. I flere media i Troms har det blitt sådd tvil om båtenes sjødyktighet. Det har også vært vist til motorhavari og problemer med å legge til kai i dårlig vær. Både rederi og verftet i Mandal har avvist at det nå er noen problemer med båtene, og står fast på at båtene også tåler dårlig vær.