SVINGER SEG RUNDT: Reach stacker-sjåfør Tom Augland i Scandinavian Shipping frakter en container til "stripping", det vil si at varene skal ut og gjøres klare til henting av eier. Foto: Amund Hestsveen
Truckfører Vidar Rist plasserer en mud-blender til oljebransjen inn i en container, som skal med skip til Kina. Foto: Amund Hestsveen

KRISTIANSAND: Tallene for årets første seks måneder peker i riktig retning for containertrafikken.

I løpet av årets første seks måneder er det losset totalt 11.649 enheter, såkalt TEU, omregnet last tilsvarende en 20 fots konteiner. Den gamle rekorden lå rundt 10.000. — Vi har aldri lossa så store mengder varer, forteller driftssjef Thomas Granfeldt i Kristiansand havn.

Og da er ikke tallene for godstrafikk med ferja regnet ut ennå.

Truckfører Vidar Rist plasserer en mud-blender til oljebransjen inn i en container, som skal med skip til Kina. Foto: Amund Hestsveen

Kommer alltid en båtMengden containergods har økt jevnt og trutt de siste årene, en økning som ligger på omkring 11-12 prosent, ifølge tall fra statistisk sentralbyrå.

I årene etter finanskrisen har kjøpekraften igjen økt, og det losses stadig mer råvarer til industrien.

— Det kommer containerskip tilnærmet hver dag hele uka. Når vi har en så høy frekvens, gjør det sjøveien til en pålitelig transportåre. Det kommer alltid en båt, sier han.

— Og når tilgjengeligheten er på det nivået, velger stadig flere å få varene sine inn med båt, det er ingen som kan konkurrere med sjøveien, verken på pris eller miljø, sier driftssjefen.

Beste julimåned noensinne

Også for juli måned er det snakk om all time high.

— Statistikken viser 3656 enheter, og vi må tilbake til juli 2008 for å finne forrige topp, som lå på 3589, sier Granfeldt.

Vareimportører som Netthandelen og Rema 1000 er blant de gode kundene, og selv om rekorden dreier seg om last på vei inn, er heller ikke tallene på lastesiden gale.

- For hver båt inne losses det i snitt mellom 150 og 200 konteinere, det er alltid høy trafikk her.

Og veksten i varetransport på kjøl og bane blir også fokuset under konferansen "Velg sjøveien," en nasjonal konferansekampanje som ankommer Kristiansand i slutten av august.

Konferanseserien startet i Tromsø 14. mai, og har vakt betydelig interesse både hos vareeiere, eksportører, transportører og politikere. I Kristiansand går konferansen av stabelen 30. august. Blant annet deltar ordfører Arvid Grundekjøn og Netthandel-gründer Einar Øgrey Brandsdal.

FEEDER: Cargoskipet Maersk Flensburg legger fra kai i Kristiansand torsdag kveld. De daglige anløpene av containerskip sikrer stabilitet og høy frekvens i Kristiansand havn, og er et stadig mer attraktivt alternativ til transport langs landeveien. Foto: Amund Hestsveen

— Politikken virker- Dette er kjernevirksomheten vår som havn, det vi driver med på helårsbasis, og vi er jo veldig fornøyd med denne økningen, det er høy kompetanse som har fått dette til, både internt i havna og hos aktørene, brukerne av havna, sier havnedirektør Halvard Aglen.

Havner som Larvik kan vise til tilsvarende vekst, men har langt større andel råvarer. Kristiansand er i særdeleshet en varehavn.

- Containerinnholdet fordeles jo stort sett innenfor vår region, minner direktøren om.

Og da er det snakk om alt fra hagemøbler til flatskjermer, varer som du og jeg handler i butikkene og ikke reflekterer så hardt over hvordan de nå er havnet der.

— Det er tilfredsstillende å se at en sentralpolitisk satsning på økt godstrafikk over sjø og jernbane slår riktig ut, sier Aglen.

— Både nasjonalt og i Europa er det grunntanken, og når vi ser resultater som disse, gir det oss en svært god tro på framtida, sier han.