Fiat-sjefen Sergio Marchionne bruker utflagging av arbeidsplasser i bilindustrien for å presse gjennom endringer i den italienske arbeidslovgivningen og tariffavtaler.

— Italia må selv avgjøre om de ønsker at dette skal skje eller ikke. Fiat og Chrysler har flere alternativer, sa Marchionne til pressefolk i Fiat-konsernets hjemby Torino tidligere denne uken.

Fiat overtok og er i dag største aksjonær i amerikanske Chrysler da den amerikanske bilprodusenten i 2009 var konkurs.

Mektige fagforeninger

Fiat-sjefen har lenge kjempet mot fagforeningene i bilindustrien i Italia som han mener har altfor stor makt.

Fagforeningsledere anklager ham for å opptre fagforeningsfiendtlig.

For å legge ytterligere press på fagbevegelsen og politikerne i Roma og Torino har Fiat lagt alle investeringsplaner i Italia på is inntil videre.

Fiat «trenger klare og pålitelige regler» før det blir aktuelt med nye investeringer, sa Marchionne.

Satser på luksusbiler

Den italienske bilprodusenten har tidligere presentert planer om å investere over 700 millioner euro (5,5 mrd. kr) i Italia sammen med franske Peugeot Citroën for å produsere store varebiler.

Fiat øker produksjonen i Europa av luksusbiler som Maserati Quattroporte og Alfa Romeo i et forsøk på å tette tapssluket i sin europeiske bilproduksjon innen 2016. De europeiske bilfabrikkene under Fiat-paraplyen hadde et underskudd på over 700 millioner euro (5,5 milliarder kr) i fjor. Uten overskuddet til amerikanske Chrysler hadde tapet vært på over 1 milliard euro (7,9 mrd. kr), skriver det amerikanske nyhetsbyrået Bloomberg.

Lengre arbeidstid

Tvisten med de italienske fagforeningene gjelder blant annet Fiats krav om lengre skiftordninger ved bilfabrikkene og kortere pauser.

Det italienske jern— og metallarbeiderforbundet Fiom nekter å inngå en ny tariffavtale med slike bestemmelser. Fiom står tilsluttet den kommunistdominerte Cgil (Confederazione Generale Italiana del Lavoro) som er Italias fagorganisasjon.

Også i USA har Marchionne fått problemer med bilarbeiderforbundet. Fiat har lenge forhandlet om å kjøpe resten av aksjene i Chrysler fra bilarbeiderforbundets helseforsikringsselskap, men er langt unna en avtale.

Fiat eier 58,5 prosent av aksjene i Chrysler.

Noen avtale kommer ikke til å bli undertegnet før Fiats styre møtes 30. juli for å godkjenne halvårsregnskapet, sa Marchionne.