- Vi skal drive videre selv

Fortsatt ferske Red Rock Marine utfordrer bransjesværingene med fikse løsninger og IT-basert tankegang. Friere gis kurven.

Publisert: Publisert:

– Det er sinnssykt mye penger å spare på å gjøre ting riktig, konstaterer Red Rock-gründer Christoffer André Jørgenvåg, her helt t.h. i bildet. Kransimulatoren i forgrunnen har teknologene i Red Rock Marine bygd selv, delene kostet 50.000 kroner. Ellers f.v. (på vei vekk med jekketralla) Bjørn Mossestad, Morten Rønning, Eirik Håskjold Vika, Daniel Mattias Josefsson og Vidar Hansen. Det er disse seks som eier Red Rock-konsernet, hvor Red Rock Marine er klart største enhet. Foto: Rune Øidne Reinertsen

  • RUNE ØIDNE REINERTSEN
Denne artikkelen er over tre år gammel

KRISTIANSAND: — Det er sinnssykt mye penger å spare på å gjøre ting riktig, sier Christoffer André Jørgenvåg (29). Som både daglig leder og styreleder i Red Rock Marine AS må han kunne karakteriseres som fremst blant likemenn - selv om bransjeveteranen Vidar Hansen (45) er styreleder i holdingselskapet Red Rock AS.

Det var også Jørgenvåg som tok initiativet den gang i 2009, da han og to medstudenter ved UiA i Grimstad - Morten Rønning (32) og Eirik Håskjold Vika (32) - startet et hobbybasert IT-selskap og ga det navn etter fargen på Fjære-granitten.

I dag er det blitt et helt lite konsern. Der er Red Rock Marine størst og viktigst, med sine kraner og daviter til skip, offshore olje og offshore vind.

Les også

Slik stemmer du

Hydraulikken er konsekvens

Dermed har nykommeren Red Rock Marine, med nå 44 ansatte og planer om gradvis økning fremover, blitt konkurrent av sværinger som NOV, MacGregor og TTS.

En ting skiller dem imidlertid: Mens de tre førstnevnte har beveget seg faglig fra hydraulikk til stadig mer elektronikk og IT, har Red Rock gått andre veien. Systemene er utgangspunktet, hydraulikken bare en konsekvens.

Christoffer André Jørgenvågs bemerkning om alt det går an å spare, illustreres for øvrig av en kransimulator han og de fem andre, sentrale herrene (og medeierne) i Red Rock-systemet finner fram i en krok på et lager som er like nøkternt som kontorlokalene i Sørlandsparken:

— Vi har bygd den selv. Delene kostet 50.000 kroner.

Her har Red Rock-eierne tatt oppstilling i en trang korridor. F.v. Bjørn Mossestad, Daniel Mattias Josefsson, Morten Rønning, Vidar Hansen, Christoffer André Jørgenvåg og Eirik Håskjold Vika. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Rekordstor ordrebokJørgenvåg forteller ellers at ordrebeholdningen aldri har vært større. Å skulle bidra med samtlige kraner når Ålesund-selskapet Vard leverer 18 skip som skal frakte moduler til oljeinstallasjoner på oljefeltene i Kasakhstan, hjelper godt.

— Hvor tykk er ordreboka?

— Det holder vi for oss selv, lyder svaret, fulgt av et avvæpnende smil.

- Får dere oppkjøpstilbud?

— Vi har fått henvendelser fra investorer, ja. Men vi har valgt ikke å slå til. Vi skal drive videre selv og et salg er helt uaktuelt. Om vi skal knytte til oss en strategisk partner på sikt, får vi vurdere når det måtte bli aktuelt. Det kan jo ha noe med kapitalstruktur å gjøre, antyder gründeren.

Og apropos gründer:

— At Red Rock har utgangspunkt i UiA-miljøet i Grimstad og er hjulpet fram av Innovasjon Norge på Agder og Sparebanken Sør, gjør det ekstra gøy å holde på. Så vi skal definitivt fortsette! erklærer Christoffer André Jørgenvåg.

Eser ikke ut

Selskapet vokser kraftig (se faktaramme). Men balanseregnskapet eser ikke uforholdsmessig ut.

— Vi har bygd opp et internasjonalt nettverk av forhandlere som vi ikke har eierinteresser i. Og det aller, aller meste av produksjon, montering og testing er tjenester vi kjøper inn - fra Polen og en rekke, andre land.

- Da blir det en del logistikk å holde rede på?

— Å, ja. Så vi har ansatt noen som kan den slags også. Vi er alltid veldig nøye på å få inn de rette menneskene.

Ville ha valgt Igland Garasjen

Når Christoffer André Jørgenvåg får spørsmålet om hvilken bedrift Red Rock marine ville ha stemt på som Årets Sørlandsbedrift, om ikke det var seg selv, kommer svaret helt uten betenkningstid:

— Igland Garasjen! Ikke fordi den holder til i min hjemby Grimstad, men fordi jeg kjenner bedriften og vet hvor flott den er!

Så prøver Fædrelandsvennens utsendte å lokke fram litt opposisjon blant andre Red Rock-folk, men uten å lykkes. Enigheten om Igland Garasjen synes å være unison.

Har du lest reportasjen fra kvartfinalekonkurrenten AS Nymo?

Les også

Ansetter når andre nedbemanner

Juryens vurdering

Jostein Håland, KPMG. Foto: Kjartan Bjelland

Jostein Håland, KPMG, om økonomi:Red Rock har hatt en formidabel vekst i omsetningen siden oppstarten for fem år siden. Minst like imponerende er det at selskapet har gått med overskudd i hele perioden. Å vokse i et slikt tempo er ofte finansielt meget krevende, men det ser ut til at selskapet også på dette området har klart seg bedre enn de fleste. Ut fra regnskapene fremstår arbeidskapitalen i selskapet forholdsvis solid.

Anna Gunningberg, Trainee Sør. Foto: Kjartan Bjelland

Anna Gunningberg, Trainee Sør, om forretningsidé:Red Rock utnytter svært godt at de er en mindre aktør som snur seg raskt rundt for kunden og leverer akkurat det spesialtilpassede produktet de vil ha. Vekststrategien er å få en posisjon i markedet gjennom å prøve nye segmenter, og de tør å forstyrre tradisjonelle tankebaner samtidig som de stadig utfordrer sin egen forretningsmodell. Red Rock har et utrolig pågangsmot, besitter mye kunnskap og er læringsvillige.

Publisert: