GRIMSTAD: — I tillegg til våre egne 75 ansatte, har vi 15 innleide medarbeidere for tiden. Så satte vi da også ny produksjonsrekord i forrige uke med 70 garasjer. Normalt ligger vi på drøyt 60, sier administrerende direktør Dag Erik Heier i Igland Garasjen AS i Grimstad.

Med andre ord: Det går unna hos den tradisjonsrike og velkjente garasjeprodusenten. Etter at Nere Igland (som nærmer seg 90) pønsket ut den første, enkle garasjen i 1963, da bilsalget omsider ble frigitt etter krigen, har langt over 100.000 garasjer forlatt Grimstad på lasteplan. Flest - for tiden rundt 70 prosent - går til østlandsområdet, deretter følger Agder/Telemark, Vestlandet og Midt-/Nord-Norge med cirka ti prosent hver.

Erik Langaas holder styr på materiallageret og sitter i styret. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Nå gjøres også forsiktige fremstøt mot Sverige.— De markedsmessige fellestrekkene er mange, og vår hovedleverandør av trelast ligger i Sverige. Så vi har noen tanker om å kunne utnytte lastebiler som ellers ville ha gått tomme tilbake, antyder Dag Erik Heier.

Nettbedrift

Samme mann forteller at forhandlernettet rundt om i Norge er beskjedent.

— Fordi vi er blitt en nettbedrift. 80-90 prosent av alle henvendelser fra potensielle kunder kommer inn via internett. Så legger vi da også vekt på hvordan vi fremstår på nettet, om det er på egne hjemmesider eller med en serie demonstrasjons- og instruksjonsfilmer på Youtube, forklarer markedssjef Jan Kristian Benestad.

Grethe Enger er den ene av to kvinnelige ansatte i produksjonen og mener at guttene er greie. Hun jobber med å lage fronter og har 12 år bak seg i bedriften. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Det digitale stopper ikke der. Fædrelandsvennens utsendte får sin første opplevelse med virtual reality -briller. Å detaljinspisere en garasjemodell, utenpå og inni, blir så virkelighetsnært at det gir analog kvalmefølelse når mangel på øvelse medfører at det å «gå» ned en trapp skjer i overkant raskt.Som et kuriøst apropos til nettsatsingen legger Heier til:

— Fra begynnelsen var dette en postordrebedrift.

Modellvekst

Modellutvalget har også vokst. Som superveteranene Einar Svennevig (46 år i bedriften) og Steinar Bruun (38 år i bedriften) kommenterer da Heier, Benestad og Fædrelandsvennens utsendte støter på dem:

— Det har vært kjempeendringer, fra enkle garasjer på tre meter til svære garasjebygg med leilighet i overetasjen.

Så kommer kvartetten i prat om containerløsninger under ski-VM i 1982, britiske militærhelikoptre med Igland-produkter på slep og mer til. Kreativiteten har vært betydelig.

— Ja visst. Slik har det vært hele tiden; Nere Igland lagde ikke bare den første garasjen, han konstruerte også maskinene som skulle til. Flere av dem brukes den dag i dag. Ellers legger vi stor vekt på standardisering og modulløsninger. Det trengs for at produksjonen skal kunne være effektiv og konkurransedyktig, fremholder Dag Erik Heier.

Tommy Salvesen kjører truck, er tillitsvalgt for Fellesforbundet og trives på arbeidsplassen. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Han skryter ellers av arbeidsmiljø og sykefravær.— Fraværet er nede på 2,4 prosent. Det har ikke minst å gjøre med at vi arbeider systematisk med forebyggende tiltak.

Har sans for Red Rock

— Det er mange gode kandidater, men jeg havner på Red Rock Marine. Jeg er imponert hva Christoffer Jørgenvåg og hans medarbeidere har fått til på relativt kort tid. De markerer seg i skarp konkurranse med mange store aktører.

Slik svarer Dag Erik Heier i Igland Garasjen på spørsmålet om hvilken bedrift som ville ha fått hans stemme, om ikke det skulle være Igland Garasjen.

Når Fædrelandsvennen så kan fortelle Heier at Red Rock har svart Igland Garasjen på tilsvarende spørsmål, vanker det smilefjes på e-posten.

Juryens vurdering

Erik Tønnesen.jpg

Etter oppkjøpet av Grimstad Garasjen fra J. B. Ugland i 2013 har selskapet fått en kritisk masse (omsetning) på nesten 240 millioner kroner, en markedsposisjon og ikke minst en god lønnsomhet som viser at gode strategiske oppkjøp gir synergier både på kostnadssiden og markedssiden. Selskapet er svært godt posisjonert for videre vekst og lønnsomhet.

Erik Tønnesen, Skagerak Capital, om økonomi

Inger Sædberg.jpg

Igland Garasjen sender umiddelbart tankene til garasjer fra Grimstad som leveres ferdigproduserte i en rekke modeller og kan monteres på en-to-tre uten at det blir for dyrt. Det er flott at de fra å være to konkurrenter fra samme by, nå er slått sammen og blitt til et familiefirma igjen som er Norges største garasjeprodusent. Samtidig er det kjempemoro at de har økt salget markant de siste par årene og virkelig satt Grimstad på kartet hvor de er en stor lokal bedrift i en liten by.

Inger Sædberg Birkenes, Meglerhuset Sæberg, om forretningsidé