Anita S. Dietrichson i Næringsforeningen for Kristiansandsregionen, Hans A. Iversen i Arendal Næringsforening og Siri Mathiesen fra NHO Agder går sammen om nye veier på Sørlandet. Her er de fotografert på Kjevik, som de mener sårt trenger ny tilførselsvei. Foto: Roald Ankersen

— Politikerne skal få se at det er enighet i landsdelen. Før har vi spriket litt mer. Nå står vi skulder ved skulder, sier regiondirektør i NHO Agder, Siri Mathiesen.

Sammen med daglig leder Anita S. Dietrichson i Næringsforeningen for Kristiansandsregionen og Hans A. Iversen i Arendal Næringsforening fronter hun det de kaller Sørlandets Samferdselsløft.

Anita S. Dietrichson i Næringsforeningen for Kristiansandsregionen, Hans A. Iversen i Arendal Næringsforening og Siri Mathiesen fra NHO Agder går sammen om nye veier på Sørlandet. Her er de fotografert på Kjevik, som de mener sårt trenger ny tilførselsvei. Foto: Roald Ankersen

Flekkefjord Industriforening er også med på kampanjen. Dermed er enigheten i næringslivet sikret for store deler av strekningen fra Arendal til Flekkefjord.

Vest støtter Aust

— Dette må hele Sørlandet være opptatt av, sier Iversen.

De tre lederne har alle styrevedtak med seg i støtten til samferdselsløftet, og har forfattet et dokument med fire klare prioriteringer.

  • Det første er fremskynding av planene for ny E18 fra Tvedestrand til Arendal, slik at den blir påbegynt allerede neste år.

  • E18 og E39 gjennom Kristiansand og resten av Vest-Agder følger så.

  • Dernest kommer ny vei til Kjevik og heving av standarden på riksvei 9 gjennom Setesdal.

- Er det lett å få næringslivet i Kristiansand til å støtte at E18-utbygging i Aust-Agder står øverst på listen, Dietrichson?

— Ja, vi må bakke hverandre opp. Vi er en næringsforening for mer enn bare Kristiansand. Vi har også transportfirmaer blant våre medlemmer, som har stort behov for ny vei, svarer Dietrichson.

— Dessuten må også vestegdene kjøre på disse veiene når de skal til Oslo, sier Iversen.

Siri Mathiesen minner om at det også er denne veistrekningen som er kommet absolutt lengst i planleggingen.

— Nå mangler det kun penger før de kan starte byggingen, sier hun.

Stopper ved snø

De tre lederne er også opptatt av trafikken gjennom Kristiansand.

De ønsker en ringvei rundt byen, slik de andre storbyene har, og mener det må settes fortgang i planene om firefeltsvei mot Stavanger.

— Det er for galt at trafikken på en stamvei i vinterlandet Norge skal stoppe helt opp når det kommer fem centimeter snø, sier Mathiesen.

Hun opplyser at de nå skal reise mer til Oslo for å tale Sørlandets sak.

Argumentrekke

I sitt arbeidsdokument legger NHO og næringsforeningene frem flere argumenter om hvorfor bedre veier er viktig. De peker på at veistrekningen på Sørlandet binder sammen byregioner med til sammen 2,3 millioner mennesker. Kristiansand havn er et betydelig transportknutepunkt og må derfor være tilknyttet et effektivt veinett. Videre minner de om at Agder og Rogaland er viktige eksportregioner og at et bedre veinett vil gi bedre næringsutvikling.

— Bedre veinett kan også redusere levekårsutfordringene, står det i dokumentet.

De tre har godt håp om at de nå skal lykkes.

— Agderfylkene har tre medlemmer av transport- og kommunikasjonskomiteen, og regjeringen må levere på samferdsel, sier Siri Mathiesen.

- Trenger dette

Stortingspolitiker Åse Michaelsen (Frp) fra Mandal er glad for at næringslivet i Agder samler seg.

— Dette hilser jeg veldig velkommen. Vi trenger en samlet landsdel. Det gir oss politikere en god ryggdekning, sier Michaelsen som er medlem av transportkomiteen på Stortinget.

- Hva synes du om at de prioriterer vei i Aust-Agder øverst?

— Det har jeg ingen problemer med. De er kommet lengst i planleggingen, noe vi kanskje må ta selvkritikk på i Vest-Agder, sier hun.

- Er det ikke en fare for at regjeringen kan si at Sørlandet har fått nok etter Tvedestrand - Arendal er ferdig?

— Nei, ikke med vår regjering. Vi vil bygge der det er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt. Da kommer E18 og E39 med, hevder Michaelsen.