Det har gått 561 dager siden Inger Kolshus var inne på DNBs hovedkontor i Bjørvika.

Det er noe å feire, sier hun.

Som DNB-ansatt i hele 38 år har det siste halvannet året vært usedvanlig annerledes for veteranen.

– Jeg har savnet kollegene mine. Jeg er ganske lei av å bare være sammen med mannen min, sier hun og ler.

Det har gått 561 dager siden Inger Kolshus var inne på DNBs hovedkontor i Bjørvika. Foto: Foto: Siv Dolmen

Noe av det hun har savnet mest, er den halvtime lange spaserturen hjem til Hasle etter jobb. Men så har også hjemmekontordagene på hytta på Haglebu ved Norefjell vært ganske OK.

– Jeg har stått masse på ski. Men det beste er å være tilbake, sier hun.

Avdelingsleder Fredrik Knutsen Hegdal (t.h.) på DNB bedriftssenter har savnet flere kolleger på kontoret. Foto: Foto: Siv Dolmen

Mer fleksibel hverdag

Avdelingsleder Fredrik Knutsen Hegdal på DNB Bedriftssenter har ligget under pultene i helgen for å installere PC-skjermer i det åpne kontorlandskapet.

Men det er også positive ting som har kommet ut av at store deler av Norge måtte stenge ned. Digitaliseringsprosesser i selskaper over hele Norge har tatt flere steg fremover.

Hverdagen etter pandemien er blitt mer fleksibel, og Hegdal kan lettere besøke hjembyen Stavanger dersom han ønsker det.

Kenneth Ndure (t.v.) rådfører en medansatt. Han har vært på kontoret hver dag siden pandemien gjorde sitt inntog i Norge i mars 2020. Foto: Foto: Siv Dolmen

Fullt tilbake tirsdag

Ved vinduet i det åpne kontorlandskapet sitter Kenneth Ndure og rådfører en medansatt. Han er fagansvarlig og bedriftsrådgiver i DNB og har vært på kontoret hver dag siden pandemien gjorde sitt inntog i Norge.

– Det har vært rart, sier Ndure og ser utover det halvtomme lokallandskapet som skal fylles opp tirsdag. Normalt jobber 200 ansatte ved DNBs bedriftssenter. Mandag er 100 stykker på plass.

– Det har vært veldig hyggelig med de få som har vært på kontoret, men det blir godt å få flere kolleger tilbake, sier han.

Flere og flere ansatte er tilbake på kontoret. Fra og med tirsdag kan alle som vil komme tilbake på plass. Foto: Foto: Siv Dolmen

– Jeg har savnet den summingen, den stemningen som er her når det er mange folk som snakker i telefonen samtidig, sier leder for DNBs bedriftssenter, Trond Prestø.

Leder for DNBs bedriftssenter, Trond Prestø, er fornøyd med å ha folk tilbake på jobb. Foto: Foto: Siv Dolmen

Oppstartsproblemer

– Nå er det plass til alle her, men det er noen oppstartsutfordringer, sier divisjonsdirektør Brita Alsos i DNB People.

Hun jobber med å tilrettelegge arbeidsdagen for DNBs ansatte.

Alle dataskjermene er ikke på plass på grunn av utlån under pandemien. Stoler mangler, og det samme med tastaturer, muser og ledninger. De må også sette ut flere stoler i kantiner og møterom nå som det ikke lenger er et krav om å holde avstand.

– Vi har tenkt at det skal gå fint å bruke dagene fremover på dette. Vi har tro på at dette går seg til mens vi returnerer til kontoret igjen, sier Alsos.

Selv er hun på hjemmekontor mandag, men skal inn på kontoret igjen fra og med i morgen.

– Jeg har lengtet tilbake til kontoret, men setter pris på variasjon. Jeg har vært tilhenger av en fleksibel løsning lenge. Det har kommet noe godt ut av pandemien – en mer fleksibel hverdag, sier hun.

Foto: Foto: Siv Dolmen

Videre har DNB ulike planer på dagsordenen, som eksempelvis «Funky Fridays», temafester og afterwork.

– Det er viktig å gjøre noe artig og sosialt nå. Vi trenger å møtes fysisk igjen, sier Alsos.

DNB-ansatte slipper endelig meterregelen. Foto: Foto: Siv Dolmen

Tilbake for fullt

Hos Telenor og Nordea var alt på plass fredag forrige uke. Alle ansatte har vært velkommen tilbake fra og med mandag.

– Vi har vært godt forberedt både under pandemien og nå når vi har kommet komme fullt tilbake til kontorene, sier HR-direktør Anne Flagstad i Telenor.

– Det var kun noen få detaljer som måtte på plass mandag morgen. Vi er klare for at alle skal kunne jobbe som før på kontoret, sier kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen i Nordea.

Hvordan vil det være hos dere fremover? Er det flere som etterspør muligheter for hjemmekontor?

– Vi har fått bekreftet at medarbeidere generelt ser positivt på økt fleksibilitet, men at graden av fleksibilitet avhenger av oppgavetype og hva som er driftsmessig mulig, sier Telenors Flagstad.

– Det har fungert veldig bra selv om mange ansatte har måttet jobbe hjemmefra, men vi tror mange nok har savnet muligheten for å møte kolleger og komme inn på kontoret, sier Steffensen fra Nordea.