Telenor erkjente i dag at selskapet driver for hva mobilnettet tåler enn man tidligere har antatt. Det skal være kapasiteten for den såkalte signaleringstrafikken som er sprengt.

Dette er signalene som sendes når mobiltelefoner setter opp en samtale eller melder fra om lokalisering.

— Det høres veldig rart ut at det nettet sprekker, sier Aarønæs til Aftenposten.no.

Mer om Telenors forklaring: Telenor: - I dag var vi over grensen for hva nettet tåler

Skal være lett å beregne

Aarønæs driver analyseselskapet Norsk Telecom.

Han mener en kapasitetssprekk på dette nettverket ikke skal kunne skje.

Det skal nemlig i utgangspunktet være enkelt å anslå hvor mye signaleringstrafikk som kommer.

— Det er bare å gange opp antall kunder med kundenes ringemønster.

Bare å bestille?

Han mistenker at det er maskinene som håndterer signaleringstrafikken som er flaskehalsen. Men normalt burde trafikkveksten vært fanget opp på et tidlig tidspunkt, slik at kapasiteten kan utvides i god tid.

- Når du kommer til en viss prosent av full utnyttelse, bestiller du nytt utstyr, sier han.

At utbredelsen av smarttelefoner, som iPhone, skal ha kommet brått på med økt trafikk, stiller han seg også tvilende til.

— Telenor vet nøyaktig hvor mange iPhoner de har i nettet.

Ny kollaps fredag

Etter en ny kollaps i mobilnettet fredag ettermiddag var trafikken i mobilnettet tilnærmet normal fra klokken 17.30, ifølge Ragnar Kårhus, administrerende direktør i Telenor Norge.

På et pressemøte fredag ettermiddag informerte han om situasjonen, konsernsjef Jon Frederik Baksaas deltok på telefon fra St. Petersburg i Russland.

— Det er svært beklagelig at vi nok en gang har en ustabilitet på nettet. Vi ser alvorlig på at dette skjer igjen. Vårt hovedfokus er å finne feilen først og rette den. Men nettet er i bedring på de punktene hvor vi har hatt svakheter, meddelte konsernsjefen på telefon fra Russland.

Sliter med kapasiteten

På pressekonferansen erkjente Ragnar Kårhus at Telenor har en kapasitetsutfordring:

- Vi har vært klar over at vi har en kapasitetsutfordring, og vi opererer tettere på kapasitetstaket enn vi har vært klar over, sier Kårhus.

Dette ble selskapet først klar over da nettet kollapset forrige fredag, ifølge konserndirektøren. Han kan ikke garantere at lignende hendelser ikke skjer igjen.

— Vi kan ikke si at dette ikke skjer igjen, men når dette først skjer, har vi nå rutiner på plass som identifiserer problemene umiddelbart. Når vi møter utfordringer for kapasitet, er konsekvensene for kunder vesentlig mindre nå enn tidligere, sier Kårhus, og viser til at det tok 2,5 timer før driften var tilbake til det normale.