Nå samler en rekke gründere seg i Forskningsparken for å få flere til å gjøre som 9. klasse på Bøler skole: Løse matteleksene på PC.

Bort med blyanten! Både lærer Morten Saksegård og elvene hans lot seg straks fenge da de prøvde matteverktøyet Kikora for tre år siden. Med Kikora kan man løse oppgaver og få umiddelbar tilbakemelding. Læreren slipper å bruke tid på å samle inn kladdebøker eller rette prøver og lekser. I dag bruker 110.000 norske elever Kikora i undervisningen.

Mens stadig flere elever tar i bruk verktøy som Kikora, vokser selskapene som utvikler dem. Fellesbetegnelsen «edtech» brukes om bransjen som leverer digitalt innhold og tjenester for utdanning og læring.

— Vi har opplevd en kraftig økning i edtech-selskaper de siste 3–4 årene, sier Heidi Arnesen Austlid i IKT Norge.

Vil gjøre noe viktig

Nå er 30–40 av disse selskapene i ferd med å samle seg om et felles mål: Gjøre Norge til verdens fremste edtech-nasjon. Initiativet kommer fra gründermiljøet Startuplab i Forskningsparken og IKT Norge.

Tidligere Opera Software-direktør Rolf Assev er styreleder. Han har en teori om hvorfor det nå kommer en bølge av selskaper som lager digitale læremidler.

- Mange norske spillutviklere har barn som er kommet i skolealder. Dermed ønsker de å gjøre noe viktig, sier han.

Tanken bak samarbeidet er å skape en kultur for samarbeid mellom edtech-aktører i Norge og internasjonalt. Assev satser på å tiltrekke seg både lærere, it-folk og «blåruss som kan ta seg av salg og markedsføring».

Les også:

USA-suksess

Foreløpig er det quizspillet Kahoot! som er kommet lengst, med sine 4,7 millioner brukere. Nesten 70 prosent av disse bor i USA. Spillet går ut på at læreren lager oppgaver på en storskjerm som elevene individuelt eller i samarbeid løser ved hjelp av PC, nettbrett eller mobil. Spillelementer som musikk og video er sentralt.

- Vi hadde enorm vekst forrige skoleår, og ser at mange lærere har registrert seg nå i sommer, sier daglig leder Johan Brand.

Kahoot! gis bort gratis til både skoler og bedrifter. Inntektene ligger i å ta betalt for tilleggstjenester i fremtiden. Reklame er helt utelukket, ifølge Brand. I fjor hadde selskapet inntekter på 2,4 millioner kroner, hovedsakelig fra offentlige og private tilskudd og donasjoner.

Les også:

Venter på overskudd

Til sammen brukes norske digitale læringsmidler av mer enn mer enn 7 millioner i hele verden. Men selv om antall brukere øker, er det ingen av de norske edtech-selskapene som tjener store penger.

Markedet for digitale læremidler er lite utviklet. Forretningsmodellene er usikre, og den digitale kompetansen i skolen kommer ikke automatisk med nye produkter, ifølge Rolf Assev.

Kikora omsatte for drøyt 7 millioner kroner i fjor, men hadde et underskudd på 2 millioner. I år forventer Kikora-redaktør og tidligere mattelærer Anders Baumberger for første gang et lite overskudd.

— Siden oppstarten i 2005 har det vært en bevisst strategi at vi skal bygge opp noe som er unikt i verden heller enn å lage raske og enkle løsninger. Vi har en avtale med et av verdens største forlag som kommer til å sikre oss tilgang til markeder i flere europeiske land, samt i Latin-Amerika, sier han.