Ingen norske mediehus har tilnærmet så gode økonomiske resultater på nett som VG, der den digitale andelen av omsetningen i 2011 utgjorde 19 prosent eller 365 millioner kroner.– Fos oss har nettet vært god butikk i flere år, og 2011 ble riktig bra. God annonsevekst og økte inntekter fra tv og mobil bidro positivt. Vi har også befestet vår sterke posisjon så langt i 2012, sier digitaldirektør Jo Christian Oterhals i VG Digital.

VG Digital oppnådde i fjor et resultat på 81 millioner kroner, noe som er hele 70 prosent bedre enn året før. Den digitale delen av Media Norge-avisene (Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen) gikk til sammenligning i fjor med 21 millioner kroner i overskudd, mot 18 millioner kroner i minus året før. Også Mediehuset Nettavisen kan være fornøyd med fjorårets resultat på 3 millioner kroner i pluss mot 16,6 millioner i minus året før.

– I overskuelig fremtid tror jeg det vil være god butikk for oss å legge ut alt stoff gratis på nett, men VG Digital vil samtidig tilby flere betalingsprodukter, som klubber og temamagasiner for brett eller pc, sier Oterhals.

Han sier at VG som løssalgsavis har et annet utgangspunkt enn abonnementsaviser som Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad, som enklere kan tilby sine abonnenter eksklusiv tilgang bak en betalingsmur på nett.

Ifølge nettstedet Kampanje.com omsatte norske mediehus i fjor for godt over én milliard kroner på nettet. De fem største mediehusene eller grupperingene, VG, TV 2, A-pressen, Media Norge og Dagbladet/DB Medialab omsatte alene for 1,3 milliarder kroner på nett.