KVINESDAL: –– Jeg kan bare si at fram til i dag har vi fått overført penger hver eneste måned til lønninger fra det internasjonale morselskapet. Vi har sagt opp alle produksjonsarbeiderne, og betaler nå lønn til disse ut oppsigelsestiden. En håndfull ingeniører er leid ut videre til andre selskaper.

Det opplyser administrerende direktør Sigurd Fanuelsen ved Bremnes Yard AS, som er det nye navnet på yacht-verftet Palmer Johnson Norway AS.

Sigurd Fanuelsen innrømmer at navnebyttet henger sammen med at konsernledelsen i Palmer Johnson ikke ville sverte selskapsnavnet, men sier at det har å gjøre med en pågående rettstvist med Kvina Verft Eiendom. Luksusyachten ble nemlig bygget ved verftet på Angholmen i Kvinesdal, men klarte altså ikke å betale skyldig leie til eierne av verftseiendommen.

Broket historie

Det var etter at Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk høsten 2008 ble slått konkurs, etter å ha pådratt seg tap og underskudd på flere hundre millioner kroner, at det britisk-amerikanske Palmer Johnson Boats-konsernet inngikk en langsiktig avtale om å leie verftsområdet til tidligere Kvina Verft Eiendom på Angholmen i Kvinesdal. Her ønsket selskapet å bygge noen av de største og mest påkostede luksusyachtene som verden noen gang har sett.

Uten å ha kjøper på hånden, startet byggingen av et 270 fot stort fartøy som skulle få alt fra nedsenkbart helikopterdekk med tilhørende hangar til svømmebasseng, kino, treningsstudio, sykeavdeling og egen undervannsbåt om bord. Høsten 2010 ble det inngått en intensjonsavtale om salg av båten til en av Russlands rikeste menn, 40 år gamle Yuri Bortsov. Men bare seks dager før den endelige kontrakten skulle undertegnes, døde Bortsov brått og uventet. Handelen ble kansellert, og arbeidet på båten stoppet opp. I februar i år ble Palmer Johnson utestengt fra kontorer og produksjonslokaler på Angholmen, etter at selskapet ikke hadde betalt husleie for verftseiendommen. Senere ble det inngått en avtale om at båten kunne gjøres sjødyktig, for så å bli tauet bort fra verftet.

Prøver å selge

– Vi forhandler fremdeles med flere verft, deriblant to norske, om å få bygget ferdig yachten. Parallelt håper Palmer Johnsen-konsernet å finne en kjøper til fartøyet, sier Fanuelsen.

Ferdig bygd og innredet er prisen for yachten anslått til et sted mellom 700 og 800 millioner kroner.