I flere uker har det vært uenighet mellom Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO Luftfart, hvor sistnevnte gikk tirsdag kveld ut og varslet lockout.

Ved midnatt trådde lockouten i kraft, noe som innebærer at de flyteknikerne som ikke allerede er tatt ut i streik vil få arbeidsforbud.

Likevel er beskjeden fra flyselskapene klar: møt opp med mindre annen beskjed er gitt.

Live: Følg flytrafikken i Norge og verden

Søndag morgen gikk trafikkavviklingen på Oslo lufthavn Gardermoen uten større problemer, ifølge Avinor.

– Akkurat nå er estimert ventetid i sikkerhetskontrollen ti minutter. Det er godt med reisende her, men det flyter fint, opplyser pressevakt Øystein Løwer i Avinor til VG ved 07.30-tiden søndag.

Silje Brandvoll, kommunikasjonsdirektør i Widerøe, forteller til VG at de regionale flygingene og charterreisene vil gjennomføres som planlagt søndag.

– Vi flyr det vi klarer og det vi får til, sier Brandvoll.

Alle kortbaneflyene, som vil si flygingene typisk i Nord-Norge og på Vestlandet, er fløyet inn til base og vil stå der til streiken er over. Alle flygninger frem til klokken 17 er kansellert.

– Alle passasjerer skal være kontaktet, forteller Brandvoll.

Søndag morgen opplyser pressesjef Catharina Solli at enkelte regionale flygninger likevel kanselleres.

– Vi har fly stående med tekniske utfordringer, som det ikke er teknikere til å rette opp. Det forplanter seg på noen av flygningene vi skulle hatt i dag, sier Solli.

Klokken 07.40 er 67 Widerøe-flygninger kansellert søndag, viser VGs flytrafikkspesial. Selskapet er forberedt på at flere kortbaneflygninger kanselleres hvis det ikke blir enighet.

Går som normalt

Hos Norwegian forteller kommunikasjonsrådgiver Silje Glorvigen at de foreløpig ikke har noen kanselleringer for søndagen. Men dersom noe uforutsett dukker opp, for eksempel hvis et fly krever ettersyn av en tekniker, kan det hende de må kansellere.

– Vi jobber så godt vi kan med å minimere konsekvenser for våre passasjerer, men dersom det blir lockout på søndag vil det selvsagt få betydelig innvirkning på oss på sikt. Foreløpig vet vi ikke hva konsekvensene blir utover i uken, forteller Glorvigen.

Glorvigen forteller at dersom de blir nødt til å kansellere noen flyginger de kommende dagene, vil de ta kontakt med passasjeren for å finne et best mulig alternativ for dem.

Også hos SAS går trafikken som normalt inntil videre.

– I morgen vil trafikken fra morgenstunden være normal, men uten teknikere forventer vi at det raskt vil oppstå utfordringer, forteller Lars Wegelstorp Andersen pressetalsmann i SAS til VG.

– Skal folk fortsatt møte opp til planlagt reise?

– Ja, i utgangspunktet skal folk møte opp som normalt.

Han legger også til dersom det forekommer avlysninger vil passasjerene som det gjelder bli kontaktet.

Ved midnatt er altså lockout et faktum, og Torbjørn Lothe i NHO luftfart kommenterer det slik overfor NTB.

– Vi er lei oss for at våre og Riksmeklers gjentatte forsøk på å finne en løsning på konflikten er blitt avvist av flyteknikerne i NFO. Avstanden er veldig stor, og kravet fra NFO er langt utover det man har blitt enig med andre yrkesgrupper i samfunnet om.

– Lockouten som nå har trådt i kraft, vil ramme svært mange reisende som skal på ferie, flyselskapene i Norge og alle som er avhengig av fly i vårt langstrakte land, sier Lothe.

Ambulanseflyselskapet Babcock søkte om dispensasjon fra lockouten, men NHO luftfart har avvist søknaden.