Spotify regner med å betale ut hele 500 millioner dollar, rundt 2,75 milliarder kroner, til ulike rettighetshavere i løpet av 2013. For de aller fleste av oss er dette en høy sum, som man ikke har noe forhold til.

Sett i forhold til tidligere utbetalinger, er dette like mye som Spotify har betalt ut fra starten i 2006 og frem til nå.

Tallene kom frem i forbindelse med et innlegg som en av Spotifys grunnleggere, Daniel Ek, holdt under en konferanse for teknologi og media. Det er ikke til å legge skjul på at Spotify har vært en pioneer og en pådriver for strømming av musikk over Internett.

Til sammenligning har Pandora Media, som bare er tilgjengelig i USA, betalt ut 230,2 millioner dollar i sitt siste regnskapsår. Vevo, som ikke er tilgjengelig i Norge, har på sin side betalt ut 200 millioner dollar siden sin oppstart i 2009. ## Abonnenter er best

Spotify har flere ben å stå på for å skaffe alle pengene til rettighetshaverne. Likevel er det slik at det er svært varierende hva som kommer inn av penger.

I en rapport fra 2012 kom det frem at de som bruker gratisutgaven av Spotify bidrar med 230 millioner kroner, da i form av reklamer som blir vist og avspilt via programvaren.

Betalkundene er det som er den store melkekuen, her fikk Spotify inn hele 1,15 milliarder kroner, av en omsetning på 1,36 milliarder. Spotify melder at rundt 70 prosent av omsetningen alltid skal gå tilbake til rettighetshaverne.

Selv med en solid omsetning går Spotify med tap. Dette er likevel ikke noe Spotify er bekymret over, da alle piler for både antall brukere og inntjening peker oppover. Det store spøkelset er heller om plateselskapene velger å fortsette støtten sin.

Ingen fare for Spotify

De ulike strømmingsaktørene, som Spotify, er helt avhengige av å å ha platebransjen i ryggen. Uten medieinnhold er det neppe mange som vil fortsette som kunder hos Spotify. Rettighetshaverne er imidlertid avhengig av å få en betydelig sum tilbake.

I den anledning hadde Universal Music Group en gladmeldig.

Sjefen for det digitale markedet, Rob Wells, uttalte at Spotify stod for en ikke uvesentlig del av inntektene. Det var ingen ting som tydet på at de ikke var fornøyd med Spotify, til tross for at Spotify tidligere har fått kritikk, fra andre aktører, for å gi for lite tilbake.

På konferansen kom det også frem at en rekke andre aktører innen mediebransjen har stor tro på Spotify, og lignende tjenester. De tok for orde at bransjen måtte ta sjansen på å se utenfor tradisjonelle kanaler.

Les mer på Hardware.no:Lag din egen "private Spotify"