KRISTIANSAND: — Vi så litt på FlyNonStop som slet med å fylle opp flyene sine på regulære ruter. Ved å velge ut destinasjoner som vi flyr til én gang, trenger vi kun å fylle opp ett fly, forteller leder for ferieavdelingen til Berg-Hansen i Agder, Børge Jomaas, til Fædrelandsvennen.

Reisebyrået har prøvd å finne ut hvor sørlendinger vil reise dersom de fikk tilgang på direktefly. På bakgrunn av dette har de chartret seks fly som drar ut på langhelg eller ukesturer.

To fullbookede fly

— Vi spisser satsingen på enkeltdestinasjoner og mener å ha funnet en suksessformel. Av de seks flyene vi har chartret er to fullbooket og ett nærmer seg fullt, forteller Jomaas.

Første tur, som er en av de fullbookede, går allerede neste helg til Pisa i Italia.

I oktober er det lagt opp til tre ukesturer og en langhelg til Dubrovnik, Barcelona og Budapest. Siste tur er en førjulshelg i Praha, også denne fullbooket.

Børge Jomaas, Berg-Hansen. Foto: Richard Nodeland

— Det er flere av Berg Hansen-kontorene som satser på dette, men det var vi som satte det i gang. Det er heller ingen av de andre kontorene som satser så hardt som oss, forteller Jomaas, som lover ytterligere satsing fremover.- Vi er bare i begynnelsen og vil satse beinhardt på dette markedet. Og selv om vi merker nedgang i forretningsreiser fra oljeservicebransjen, vil sørlendingene fortsatt ut å fly på ferie, sier Jomaas.

Pakkeløsning

Det er en blanding av bedrifter, lag og foreninger og vanlig ferierende som så langt har benyttet seg av tilbudet, som i tillegg til selve flyreisen inkluderer overnatting og valgfrie pakker.

— Turen til Barcelona inkluderer plass på verdens største cruiseskip. Og nettopp cruiseferier er noe vi ser sørlendingene etterspør, forteller Berg Hansen-sjefen.

Har du lest våre siste saker om Kjevik?

Utfordrende å få nye ruter

På Kjevik er lufthavnsjef Arne Johan Johnsen, ikke uventet, godt fornøyd med satsingen.

Arne Johan Johnsen, lufthavnsjef på Kjevik. Foto: Kjartan Bjelland

— I en tid der det er utfordrende for oss å få flyselskapene til å sette opp nye ruter, er dette et veldig bra tilbud til de reisende som jeg håper sørlendingene benytter seg av, sier Johnsen.Selv har ikke Avinor vært direkte involvert i direkterutene, men hjulpet til med markedsføring.

— Noe av utfordringen til Kjevik er at reisende ikke kjenner til hvilket tilbud vi har, sier Johnsen og oppfordrer andre reisebyråer til å gjøre som Berg-Hansen.

Ny trend

- Hadde det ikke vært bedre med ordinær rutetrafikk?

— Jo, men vi ser at i nedgangstider er det vanskelig å få til. Da er dette attraktive tilbud som sørlendinger kan benytte seg av, svarer lufthavnsjefen, som tror vi ser begynnelsen på en ny trend:

— Det er alltid vanskelig å spå, men for en flyplass av Kjeviks størrelse, særlig i nedgangstider, kan skreddersydde turer til forskjellige destinasjoner være veien å gå.