Uber, den omstridte taxi-appen som kobler sammen passasjer og sjåfør og utfordrer den tradisjonelle taxi-bransjen, kan få konkurranse fra teknologigiganten Google, skriver Bloomberg.

Google som gjennom Google Ventures investerte 258 millioner dollar i Uber i 2013, kan følgelig kan bli både eier og konkurrent.

Googles juridiske sjef, David Drummond, som gikk inn i styret i Uber i 2013, skal ha informert Uber-styret om muligheten for at Google tar opp kampen med en egen taxi-app. Styret i Uber skal angivelig også ha sett en skjermdump av en betaversjon av Googles app, og vurderer nå om Drummond må fratre sitt styreverv.

Koble opp mot førerløse biler

Ifølge Blombergs kilder som skal kjenne til Googles planer, er det snakk om å koble en taxi-app med Googles selvkjørende biler. En teknologi Google har satset mye på de siste årene, og som de selv mener er fra to til fem år unna en kommersiell realitet.

En førerløs taximulighet som også Uber har troen på. Det amerikanske selskapet som tilbyr sin alternative taxitjeneste i nærmere 250 byer i verden, Oslo inkludert, annonserte nylige at de har innledet et samarbeid med Carnegie Mellon University om et teknologisenter hvor utvikling av nettopp selvkjørende biler vil stå sentralt på forskningsagendaen.

En fremtidig taxi-kamp med selvkjørende biler. Så gjenstår det å se hvem som kjører fra hvem.

— Et spørsmål om tid, tillatelser og tillit

Slik ser Google for seg en fremtidig førerløs bil. Foto: Scanpix/Google

At både førerløse taxi-er og biler kommer, er ikke direktør internett og nye medier i IKT Norge Torgeir Waterhouse, det minste i tvil om.— Det står ikke på evnen, men snarer om man får lov til, og hvorvidt passasjerene har den nødvendige tillitten og vil sette seg selv og barna inn i en førerløs taxi. Så må man finne en forretningsmodell som fungerer. Hvem vet, kanskje forsikringspremien blir så høy at det vil være billigere å putte inn en sjåfør i bilen, spør Waterhouse seg.

Han er ikke overrasket over at Google ser et førerløst potensiale i taxi-tjenester, og mener eierskapet i Uber er uproblematisk og viser til at det finnes mange selskaper som konkurrerer med selskaper de også har eierinteresser i.

Følg oss på Twitter:@GeirAmundsenog @RIKSdigital

LES OGSÅ:

Gratis Google-taxi til nettshoperne

Kan maskiner tenke?