Fra januar til mars var byens fastfoodtilbud under lupen, og resultatet viser at det kan være lurt å smøre sin egen matpakke. Blant de 164 serveringsstedene som fikk uanmeldt besøk av mattilsynets inspektører ble kun 51 steder beskrevet som virksomheter med velfungerende rutiner.

Mange kvier seg kanskje for å kjøpe hurtigmat etter slike resultater, men Mattilsynets seksjonsleder, Marit Kolle, forteller at det er spesielt tre ting man kan se etter som forbruker.

Mat i varmeskap

Mange av stedene serverer mat som ligger i varmeskap. Disse er ofte ikke varme nok. Kolle forteller at mat som ligger på lunk er veldig gunstig for bakterier. Men her kan forbrukeren følge med. Får du et pizzastykke i hånden som du kjenner ikke er varm nok, bør varsellampene blinke.

— Mat som blir holdt lunken over tid utgjør en større fare. Er pizzaen tørr i kantene er den vel ikke akkurat fersk, og hvis den i tillegg er blitt oppbevart ved for lav temperatur kan man bli syk av å spise den, sier hun.

Hygiene

Mange som jobber i virksomhetene må håndtere flere arbeidsoppgaver.

— De må gjerne ta imot penger og ta i mat. Vasker de hendene imellom? Eller bruker de hansker? Det er lett å følge med på, sier Kolle.

Renhold

Mange steder har dårlig renhold. Dette er også synlig for kunder.

— I Mattilsynet setter vi pris på å få tips fra forbrukere, og folk er veldig observante, sier hun.

Faller tilbake til gamle synder

Når en virksomhet blir stengt av Mattilsynet, må stedet gi skriftlig tilbakemelding med tiltak som blir sjekket før de får åpne igjen. Steder som har fått advarsel eller pålegg tidligere blir prioritert.

— Vi velger å gå på tilsyn på de stedene hvor vi mener risikoen er høy. Har man blitt stengt før, kan man forvente oppfølging, sier Kolle.

Allikevel er det ofte slik at de samme stedene får tilsnakk flere ganger.

— Det er en generell problemstilling. De gjør utbedringer, men noen faller dessverre ofte tilbake til gamle synder.

Dersom mattilsynet finner de samme feilene gjentatt ganger, kan de ilegge virksomheten en tvangsmulkt for å sikre at forholdet blir utbedret. Ved gjentatte alvorlige brudd, har Mattilsynet også anledning til å gi virksomhetskarantene på inntil seks måneder.

Ikke noe hokus pokus

Kolle vil ikke peke på noen virksomheter som er verre enn andre. Det har mye å si hvem som er ansvarlig for driften. Du finner både kjeder og frittstående serveringssteder på verstinglistene.

- Det vi stiller krav om overfor virksomhetene er ikke noe hokus pokus. Det handler om å ha grunnleggende, generelle hygieniske forhold på plass. Man må ha kjøleutstyr og varmeskap som fungerer, og det må vaskes jevnlig – også på utilgjengelige steder, i tillegg er det viktig at ansatte som håndterer mat har gode håndvaskrutiner, sier Kolle.

Reitangruppen som eier blant annet Narvesen og 7-eleven, hadde flere steder som fikk advarsler eller pålegg under Mattilsynets storkontroll i vinter.

— Vi har over 500 kjøpmenn som alle er selvstendig næringsdrivende og derigjennom ansvarlige for egen butikk. De aller fleste av våre kjøpmenn har veldig god kontroll på renhold, matsikkerhet og vedlikehold, sier Ida Håvik, kommunikasjonsrådgiver i Reitan Convenience AS.

De følger alltid opp butikker der det blir avdekket avvik.

— Som franchisegiver stiller vi strenge krav til rutiner, og vi følger opp butikkene jevnlig på alle områder, inkludert renhold, matsikkerhet og vedlikehold. Vi har samarbeid med Anticimex om IK Matsystemer, og vi sørger for at alle nye kjøpmenn får opplæring i dette. Vi gjennomfører også Mystery shopper-undersøkelser flere ganger i løpet av året, der renhold og orden i butikk også kontrolleres.