Hotelldirektør Håvard Solum, Scandic Kristiansand Bystranda Foto: Tore André Baardsen

— Vi har hatt en nedgang de siste månedene i antall solgte rom, men ikke så mye som markedet generelt. Det er ingen krisestemning, men vi merker at det er lavere aktivitet, forteller hotelldirektør på Clarion Hotel Ernst, Eindride Lauritzen, til Fædrelandsvennen.

— Romkapasiteten har økt, men etterspørselen har ikke fulgt etter. At etterspørselen har blitt redusert, er en trend vi har sett for september og oktober, og upubliserte tall for november viser det samme, sier Olaf Vangstein i NHC, Nordic Hotel Consulting, som utarbeider månedlige markedsrapporter på hotellbransjen i Norge.

Svake tall for Vest-Agder

Ett av de ni punktene i oppsummeringen av oktobertallene var «Svake oktobertall for hotellene i Vest-Agder.«

Ifølge rapporten, som baserer seg på markedstallene fra SSB og Statistikk & Reiseliv, gikk antall solgte rom i oktober 2014 ned med hele 17,6 prosent i Vest-Agder i forhold til samme måned i 2013. Omsetning per tilgjengelige rom falt med 17,4 prosent i samme periode. Kapasitetsutnyttingen av hotellrommene var i oktober på 43,4 prosent, ned fra 50 prosent i oktober 2013. ## - Skepsis i næringslivet

— Årsaken er vanskelig å si, men skepsis i næringslivet grunnet dårlige tider som dermed slår ut i færre kurs og konferansebestillinger, er nærliggende å tro, sier Vangstein.

Lauritzen kan bekrefte at det er nervøse tider i flere bransjer.

— Det er ikke noe spesielt som peker seg ut, men vi merker det litt på alt. Når det gjelder kurs og konferanse, bestilles dette god tid i forveien, så her er det foreløpig ålreit, sier hotelldirektøren.

- Ingen krisestemning

Han vil imidlertid presisere at det ikke er snakk om noen krisestemning.

— Vi opplever ikke dette som en krise, og for julebord har vi flere gjester enn noen gang, sier Lauritzen.

Kristiansand har i følge markedsrapporten til NHC de laveste gjennomsnittlige døgnprisene og den laveste omsetningen per tilgjengelige rom av ni storbyer i landet. Losjiinntektene falt med nesten 22 prosent og omsetning per tilgjengelig rom gikk ned med 17 prosent i forhold til oktober 2013. Nedgangen hittil i år er imidlertid langt ifra så ille som det var for oktober måned.

— Etableringen av et nytt hotell i byen (Scandic Bystranda, red.anm.) har økt kapasiteten, men ikke etterspørselen. Den økt konkurransen har dermed presset prisene nedover, sier Vangstein.

Hos den yngste deltageren i Kristiansands hotellfamilie, er det likevel mest glede å spore.

- Godt fornøyd med høsten

— Det er interessante tall du viser til, og de bekreftes også av de daglige rapportene jeg mottar på snittpris og beleggsprosent for hotellene i sentrum, sier hotelldirektør Håvard Solum ved Scandic Kristiansand Bystranda.

Hotelldirektør Håvard Solum, Scandic Kristiansand Bystranda Foto: Tore André Baardsen

— For egen del er vi imidlertid godt fornøyd med både oktober og høsten generelt. Vi har veldig gode tall for både oktober og november, og vi er spesielt fornøyd med kurs og konferanse, sier Solum.- Så var dere også nye på markedet i fjor. Er dere like fornøyd om 2013-sammenligningen tas bort?

— Det er vi, men vi er jo også klar over at det kan komme en korreksjon, sier Solum, og legger til at det er bekymringsfullt at Kristiansand har et belegg og et prisnivå som ligger der det gjør.

Oppgang på 13 prosent hittil i år

Ferie- og weekendtrafikk gir gode besøkstall for Comfort Hotel Kristiansand.

— Hittil i år har vi hatt en oppgang på 13 prosent på antall solgte rom, så vi er godt fornøyd, sier hotelldirektør Vibeke Tvedt ved Comfort Hotel Kristiansand, søsterhotellet til Clarion Hotel Ernst.

Hun kan imidlertid bekrefte prisnedgang.

—  Kapasiteten i byen har økt, og vi merker at det er konkurranse på pris. Om hotellene tar kunder fra hverandre, tør jeg ikke si, men jeg kan bekrefte en liten nedgang i pris, sier Tvedt.

Comfort Hotel arrangerer ikke kurs og konferanser, men har likevel mange forretningsreisende. - Det er jevnt bra på forretningsreisende, men det er spesielt ferie- og weekendtrafikken som har økt hos oss. Vi er et prisgunstig hotell, og det er nok et konkurransefortrinn i disse tider, sier Tvedt.