Blivakker.no - en pen historie

Små produkter, men stor vekst og ditto inntjening: Blivakker.no er blitt perlen i Netthandelen.no-konsernet.

Publisert Publisert

Nina Johansen (t.v.) og Silvia Elin Melin i Blivakker.no foran ei av de gode, gammeldagse trekassene som inngår i det ellers så høyteknologiske og digitaliserte logistikksystemet som selskapet deler med resten av Netthandelen.no-konsernet. Foto: Kjartan Bjelland

  • RUNE ØIDNE REINERTSEN

— Jo visst vokser vi i år også, bekrefter Silvia Elin Melin. Hun og Nina Johansen leder akkurat an på veien fra et møterom til den delen av Netthandelen.no sitt gigantbygg på Mjåvann Industriområde hvor lager og pakkerom befinner seg.

Melin er daglig leder for Blivakker.no AS. Når det gjelder Johansens tittel, sliter de to med å finne ut hva den skal være, men sjefen ender opp med å konstatere at hun i alle tilfeller er uunnværlig innen innkjøp og salg.

Og det er i grunnen hovedaktivitetene hos Blivakker.no. Selskapet inngår i Netthandelen.no-konsernet til gründer Einar Øgrey Brandsdal. Alt som har med slikt som it-systemer, økonomistyring og logistikk å gjøre, håndteres av det velsmurte Netthandelen.no-apparatet.

Fruen handlet på nett

For den som måtte være i tvil: Blivakker.no markedsfører kosmetikk og velværeprodukter via nettet - selv om Silvia Elin Melin og Nina Johansen understreker at ingen av dem er noen sminkedokker.

Nevnte Einar Øgrey Brandsdal fikk forretningsideen da han observerte fruens kosmetikkjøp fra utenlandske nettbutikker. Dermed begynte en satsing som skulle vise seg som svært så lukrativ.

Fra 2010 til 2014 vokste omsetningen 3,7 ganger til 192 millioner kroner, og Blivakker.no sitt fjorårsoverskudd på 31,5 mill kom godt med i et år da resten av konsernet ikke just hadde noen inntjening å skryte av.

— Vi kunne lett få større omsetning, men det skal jo være litt igjen på bunnlinjen også, minner Silvia Elin Melin om på klingende rogalandsdialekt.

Nina Johansen (t.v.) og Silvia Elin Melin inne på lageret som Blivakker.no også deler med resten av Netthandelen-no-konsernet. Lageret er svært, målt i både kvadrat og kubikk. Foto: Kjartan Bjelland

Ubyråkratisk

Det er ikke mye unyttig byråkrati hos Blivakker.no.

— Kommer vi over et produkt som vi ønsker å teste ut, får vi tilsendt produktbilder og priser. Så legger vi det ut. Neste dag kan vi se nøyaktig hvor mye det har solgt. Generelt er rapporteringssystemene her uunnværlige, forteller de to.

Og legger til at i takt med veksten, har også tallet på henvendelser fra kosmetikkprodusenter og -agenter vokst.

Silvia starter en prosjektor, og straks fremkommer at så langt denne dagen - klokken er 10.20 - er det gjort 236 salg på til sammen 113.000 kroner. «Ingen superdag». I tillegg opplyses det at Blivakker.no er nå oppe i 537.481 registrerte kunder, hvorav 316.318 har valgt å abonnere på nyhetsbrev.

Selger best på søndager

Det siste, det med nyhetsbrevet, fører samtalen inn på et litt spesielt forhold.

— Vi selger aller best på søndager, når de fysiske kosmetikkbutikkene er stengt. Nyhetsbrevene med spesielle søndagstilbud programmeres på fredagen før, slik at vi kan ta fri, beretter de to damene.

«Vi» betyr for øvrig 4,5 årsverk. Men nå skal det visst bli et halvt årsverk til. Minst.

- Og så inngår dere vel i arbeidsmiljøet i Netthandelen.no-konsernet?

— Vi sitter i et eget rom, men i samme bygg. Og ja, vi inngår absolutt i det samme miljøet.

- Selger alt like bra?

— Ikke negleperler, som vi hadde inne en kort periode. Vi måtte selge ut restlageret billig, for å si det sånn.

Juryens vurdering

Jostein Håland. Foto: Kjartan Bjelland

Jostein Håland, KPMG, om økonomi:Blivakker.no er et godt eksempel på en vekstbedrift. Omsetningen har skutt i været og er nå i ferd med å runde 200 millioner. Det betyr at selskapet har åttedoblet omsetningen de siste 5 årene. Selskapet har klart å få både lønnsomhet og likviditet til å henge godt med på utviklingen, noe som i veldig mange tilfeller er en utfordring.

Kamilla Sharma. Foto: Kjartan Bjelland

Kamilla Sharma, Innoventus Sør, om forretningsideen:Blivakker.no har en spennende og tidsriktig måte å drive butikk på. All interaksjon med kunder skjer via digitale kanaler, med tydelig og aktiv tilstedeværelse på sosiale medier.

En levende, brukervennlig nettbutikk på web og smartenheter gjør handelen knirkefri, mens fokus på trygg handel, rask og riktig leveranse har gitt dem et konkurransefortrinn.

Publisert