Anne Torunn Hvideberg er prosjektleder for Digin, Sørlandets samarbeidsorganisasjon for 71 it-bedrifter. It-bransjens erfaring fra da "dot com-boblen" sprakk, mener hun oljebransjen i krise kan ta lærdom av.

Her er hennes råd til hva bedriftene i oljebransjen kan gjøre:

1. Fornye driften konstant fremover.

2. Klare å henge med i den globale markedsutviklingen.

3. Satse på innovasjon og nyskapning.

4. Utvide forretningen.

5. Se nye muligheter og løsninger.

— Alt dette samtidig som man må kutte kostnader og effektivisere driften, sier Hvideberg.

Klyngens oppgave er blant annet å samordne kunnskapen i medlemsbedriftene og videreutvikle fagmiljøet. Og hun snakker av erfaring om å håndtere tøffe tider. Markedssvikten oljebedriftene opplever nå, opplevde også it-bransjen rundt årtusenskiftet.

— Det var rett og slett krisestemning og mange som mistet jobben, sier Hvideberg og trekker fram Ericsson-bedriften i Grimstad.

Bedriften som i 2001 hadde 900 ansatte, og to år senere var nede i 350 ansatte, valgte i 2012 å legge ned hele avdelingen i Grimstad.

Sju års ulykke

Sent i juni ble det klart at hver tredje ansatte, totalt 1500 arbeidstakere, på National Oilwell Varco (NOV) må gå før nyttår. NOV sa allerede da at det kan bli nye kuttrunder. Nav slår i en rapport publisert i juli fast at situasjonen i oljebransjen allerede har gitt økt arbeidsledighet, særlig på Sør- og Vestlandet.

Prognosene er dystre. Den negative utviklingen er størst blant ingeniører og sivilingeniører i petroleumsnæringen. Da dot com-boblen brast i 2001, var it-bransjen i lignende trøbbel. Snuoperasjonen gikk hurtig.

— Vi var nesten nede på null prosents arbeidsledighet seks-sju år etter markedet kollapset. Lønnsomheten har økt jevnt og trutt. Man må som sagt tenke kostnadskutt i nedgangstider, og jeg tror oljebransjen allerede har begynt å tenke ut gode løsninger, sier Hvideberg.

Godt marked

For EDB-utviklerne har vind i seilene på Sørlandet. Mot slutten av fjoråret ble det offentliggjort at det investeres opp til ti milliarder i et nytt datasenter på Støleheia, som på sikt kan skape 2200 arbeidsplasser. Det å være dyktige til å finne nye løsninger i vanskelige tider, har vært avgjørende.

— It-bransjen er nok mer omstillingsdyktige og flinke til å ta endringene enn andre bransjer. Men det viktige i slike situasjoner blir å passe på ikke å miste motet og å holde på de dyktige menneskene. It-bransjen er i endring hele tiden, og vi har mange dyktige gründere som har tatt sjansen og startet egen virksomhet. Noen har vokst jevnt og trutt, enkelte har fått store internasjonale selskap inn på eiersiden. Felles for alle som har holdt ut de siste 15 årene, er at de har vært gjennom store endinger, sier prosjektlederen.

Forskjellige bransjer

Selv om det er store forskjeller på bransjene, håper Hvideberg det gjennom et samarbeidsprosjekt mellom de lokale klyngene, Innoventus sør, universitet og Nav blir lagt opp til omskolering til andre bransjer.

— Sammen bør vi få finansiert et program som tilbyr etter- og videreutdanning eller konkret rådgivning med mentorer fra andre bransjer, sier Hvideberg.

- Det har vært viktig for oss å ha flere bein å stå på

Roy Støylen (t.h.), er salgssjef i Intershare og er fornøyd med dagens situasjon, der selskapet har planer om å vokse i både antall kunder og antall ansatte. Daglig leder i Intershare Morten Vatneli er enig. Foto: Heida Gudmundsdottir

It-selskapet Intershare leverer it-løsninger til selskaper som driver med utleie av utstyr. Da finanskrisen rammet i 2008, måtte selskapet se seg om etter nye løsninger for å holde hodet over vannet. Resultatet ble et nytt it-system.— I 2007 så vi veldig godt at vi trengte en mer fleksibel programvare som gjorde oss attraktive for flere bransjer, sier daglig leder for Intershare, Morten Vatneli.

Det Kristiansand-baserte it-selskapet ble etablert først i 2001, etter dot com-krisen, som så hardt rammet store deler av it-verden. Intershare slapp så vidt unna denne, men i 2007 kom finanskrisen. Selskapet merket fort at kundeveksten stoppet opp.

— Vi hadde en god kundebase i bunn, slik at tapene ikke ble store. Men det var vanskelig å tiltrekke seg nye kunder grunnet finanskrisen, som også rammet utleiebransjen. Kundeveksten stoppet opp, forteller salgssjef, Roy Støylen.

Moderne system

Løsningen bedriften kom opp med ble et nytt it-system, som ikke bare tillot kundene å kontrollere den eksterne utleievirksomheten sin, men også den interne. Ved bruk av dette systemet kunne it-selskapet satse på blant annet bygg- og anleggsbransjen.

— Det nye programmet, Silverstep, ble utviklet på ny teknologi og med en mer fleksibel grunnstruktur enn vi hadde brukt tidligere. Den var mer moderne, og vi kunne tilpasse den til nye kunder og bransjer bedre enn tidligere, sier Vatneli.

Innovasjon Norge så potensialet i ideen til selskapet, og valgte å støtte den videre utviklingen. Det er Vatneli evig takknemlig for.

— Det er viktig ikke å låse seg fast i gamle tanker, men begynne å tenke nytt, og ikke minst se etter noen som kan hjelpe til i utviklingen. Det kan være at andre ser et større potensial i ideen din enn du og bedriften selv gjør. Det er viktig å søke støtte fra eksternt hold. Vi er veldig takknemlige for den støtten vi har fått fra Innovasjon Norge, sier Vatneli.