— Vi skulle gjerne sett at en vesentlig større andel av sørlendingene valgte Kjevik, sier lufthavnsjef Thomas Langeland til Fædrelandsvennen.

Han forteller at de som i første rekke reiser ut fra Torp er feriereisende som benytter lavprisselskapene som flyr fra Sandefjord.

Lufthavnsjef Thomas Langeland Foto: Sondre Steen Holvik

— Så vil jo de som starter utenlandsreisen sin på Kjevik, men reiser via Oslo, ikke komme med i Kjevik sin andel, legger han til.Kjevik har 32 prosent av utenlandstrafikken fra Aust-Agder og 59 prosent av utenlandstrafikken fra Vest-Agder. For Oslo er tallene 39 prosent for Aust-Agder og 35 prosent for Vest-Agder, mens tilsvarende tall for Torp er 29 prosent for Aust- og 6 prosent for Vest-Agder.

Les også:

Reisevaneundersøkelsen

Tallene kommer fram i Reisevaneundersøkelsen på fly 2013, den siste av en lang rekke undersøkelser som Avinorgjennomfører blant sine passasjerer.

140.000 passasjerer har svart på spørsmål om reisen de gjennomførte, og undersøkelsen omfatter all flytrafikk innenlands og all trafikk mellom Norge og utlandet, med unntak av Moss lufthavn Rygge. Over 3000 passasjerer reisende til eller fra Kjevik har vært med på undersøkelsen.

— Vi skulle gjerne sett at trafikktallet var stort nok på Sørlandet til at vi kunne ha flere internasjonale destinasjoner herfra, sier lufthavnsjefen.

— Hva gjøres for å unngå lekkasje til andre flyplasser?

— Vi jobber med ruteutvikling relativt konstant, men passasjergrunnlaget er for tynt.

Nytteløst?

— Så arbeidet er nytteløst?

Vi skulle gjerne sett at trafikktallet var stort nok på Sørlandet til at vi kunne ha flere internasjonale destinasjoner herfra.

— Ikke nytteløst, men langsiktig, svarer Langeland og gir et eksempel.

— Hvis man skal tenke som et flyselskap som har en businesscase der ett av flyene er ledige for en fire timers rundtur: Vil man da plassere det der passasjergrunnlaget er tynt og kabinfaktoren vil ligge rundt 60 prosent, eller der det er et større grunnlag og du med det samme flyet kan få en kabinfaktor på 80 prosent? Resultatet er gitt, sier Langeland.

Flynonstop påvirker

Han mener historien til Flynonstop har gjort det vanskeligere å jobbe med ruteutvikling på Kjevik, da de i praksis viste at det er vanskelig å få til lønnsomme ferie- og fritidsruter til utlandet.

— Flyselskapene spør oss hvordan de skal få sørlendingene til å fly med dem når Flynonstop ikke klarte det, forteller lufthavnsjefen.

- Svært positiv utvikling

Når det er sagt, ser vi fortsatt svært positivt på utviklingen på Kjevik, presiserer Langeland og viser til en passasjervekst fra ca 800.000 reisende over Kjevik i 2009 til over en million i fjor.

— SAS sin rute til Split vil fortsette neste sommer med en 4-5 avganger i juli. Wizz Air øker med flere frekvenser i mars, og Widerøe hadde suksess med Trondheim-Tromsø-ruta fra Kjevik, som forhåpentligvis videreføres neste år også, sier Langeland og legger til at alt ligger i rute for at den nye utenlandsterminalen, som Fædrelandsvennen tidligere har omtalt, kan åpnes i juni 2015. ## Oktober-tall

At trafikktallene for Kjevik for oktober viste en nedgang på 6 prosent, og en flat utvikling hittil i år, kommenterer Langeland slik.

— Ingen trær vokser inn i himmelen, i alle fall ikke ennå. Oktober er siste måned vi sammenlignes med Flynonstop-tall, og fratrukket disse er ikke nedgangen særlig stor. Generelt viser utviklingen for Avinors flyplasser, muligens med unntak for Oslo, en utflating, sier lufthavnsjefen.