— Kunder som behandles godt, kommer tilbake. Det, sammen med forståelse av hva avanse og nøkternhet betyr, fikk jeg inn som lærling i Ivar Mjålands klesforretning, sier Joakim Hanssen (31).

Nå, en del år senere og etter mer erfaring fra Osigraf, Sørlandssenteret og Kristiansand Avis, er han daglig leder for Fundament Kommunikasjon AS. Da han begynte i jobben i mars 2015, hadde kommunikasjonsbyrået et økonomisk sett fryktelig år bak seg. Men så snudde det. Og selv om det fortsatt er et stykke fram til det vanker smil fra Fædrelandsvennens strenge økonomiredaksjon, er 2015-tallene langt bedre.

— Din fortjeneste?

— Øystein (Hjorthaug, red.anm.) var alene på salg, pluss at han hadde vært daglig leder og kommunikasjonsfagmann samtidig. Det var mye på én gang og det hjalp godt å bli to, forklarer Hanssen.

— Vi utfyller hverandre godt. For å trekke en parallell til avisbransjen: Jeg er redaktøren, Joakim er direktøren. Han er en kløpper på regneark og økonomisk kontroll, men samtidig en topp selger også, supplerer Øystein Hjorthaug.

Han og to andre har vært med siden Fundament startet opp for 14 år siden - en periode med stor turbulens i Kristiansands reklame- og kommunikasjonsmarked, og med diverse opp- og nedturer for Fundament selv.

Tjene eller ikke tjene

Når Joakim Hanssen skuer tilbake på sitt første år som sjef, observerer han at det var forbedringspotensial da han kom.

— Det grunnleggende å vite hva man tjener penger på eller ikke, var ikke på plass. Nå er det i orden. Hver eneste dag, ja nesten hver time, kan jeg se hvordan vi ligger an. Og det går bra; vi ligger an til å få et større overskudd i første kvartal 2016 enn vi hadde i hele 2015. Egenkapitalen, som på det verste var negativ med fire millioner kroner, er i ferd med å bli positiv igjen i disse dager, erklærer Joakim Hanssen.

— Vi er blitt mye bedre på å ta oss betalt for det vi gjør, opplyser Øystein Hjorthaug.

Så forteller begge at Fundament Kommunikasjon har fått flere nye, interessante kunder.

— Hvem?

— Kilden, Los, Sørlandssenteret, IK Start, Lillemarkens og Palmesus er noen. Og selv om vi har gått bort fra den rendyrkingen på eiendomskommunikasjon som vi drev med en periode, er det fortsatt et viktig forretningsområde for oss. Av de 15 millionene vi omsatte for i fjor, kom nok sju-åtte mill fra eiendomsbiten, anslår de to.

Filmselskap også

Det er også en tredjemann med på praten med Fædrelandsvennen. Terje Ugland (49) er daglig leder for ferske Fundament Film AS, som eies med 70 prosent av Fundament Kommunikasjon. Resten av aksjene har Ugland og de tre andre som utgjør filmselskapet.

— Det er nøkkelmedarbeidere fra Blank Media. Vi jobbet sammen med Fundament Kommunikasjon på jobber som Kilden og Alarmtelefonen, og fant ut at det ville være lurt å danne et selskap sammen. Så nå er vi på plass her i Dronningens Kvarter - i et byrå som er på vei opp igjen, bemerker Terje Ugland.

Fundament Kommunikasjon AS
20152014
Inntekter15,26,6
Driftsresultat0,6-1,7
Resultat før skatt0,4-1,9
Anleggsmidler1,21,2
Omløpsmidler2,10,7
Egenkapital-0,4-3,4
Langsiktig gjeld1,01,0
Kortsiktig gjeld2,74,3
Aksjeutbytte0,00,0
InntjeningKL
BetalingsevneLL
EgenkapitalandelLL
Antall ansatte119
Alle regnskapstall i mill. kroner