– Det ser ut som om vi nå kommer til en enighet, og at en endelig avtale kan trå i kraft en av de nærmeste dagene. Avtalen innebærer at Palmer Johnson mot en økonomisk forpliktelse får tilgang til verftsområdet igjen for å gjøre det halvferdige skroget sjødyktig, sier advokat Bjørn Stordrange.

Han representerer Kvina Verft Eiendom AS som for et par måneder siden låste porten inn til skipsverftet på Angholmen i Kvinesdal, der Palmer Johnson-konsernet har liggende et halvferdig 270 fots stort yacht-skrog. I påvente av en kjøper har det ikke vært gjort byggearbeider på båten som ferdig vil koste mellom 700 og 800 millioner kroner. Den opprinnelige kjøperen, en russisk milliardær, døde få dager før han skulle undertegne salgskontrakten.

– Jeg vil ikke gå inn på de økonomiske sidene av avtalen. Vi tror dette skal løse seg, men den økonomiske situasjonen i enkelte av Palmer Johnson-selskapene skaper utrygghet, sier Bjørn Stordrange.

Fædrelandsvennen har tidligere meldt at yacht-verftet risikerer å gå konkurs dersom det ikke klarer å betale en regning på 3,2 millioner kroner innen 24. april. Det var ingeniørselskapet Mecmar i Os ved Bergen som like før påske sendte konkursbegjæring til Palmer Johnsen Norway med krav om oppgjør for eksosdeler som verftet har bestilt av dem.